BONGKAR!! ADAKAH BENAR WATAK KAPTEN “JACK SPARROW” LAGENDA LANUNSEBENARNYA BERAGAMA ISLAM?

Diakhir abad ke-16, seorang budak kecil mengumpulkan potongan kayu dari dermaga sambil bertanya-tanya, apakah ia boleh meninggalkan Faversham di wilayah Kent, tempat terpanas di seluruh Inggris. Faversham adalah tempat tak penting bagi siapapun, kecuali perompak. Dermaga tersebut adalah syurga penyeludup dan lanun.

Budak kecil itu adalah Jack (John) Ward, bocah yang mimpinya menjadi nyata saat ia dewasa, meski mungkin tak terlalu sesuai dengan harapannya. Ia akan menjadi Jack Birdy, seorang lanun paling ditakuti di dunia. Dan pada akhir hidupnya, namanya berubah menjadi Yusuf Reis, seorang mualaf kaya raya yang menghabiskan sisa hidupnya di istana Tunisia.

Legenda Kapten Jack Birdy dulunya selalu dilantunkan oleh para penyanyi balada di Inggris. Namun seiiring waktu, ia hampir dilupakan. Sampai sejarahnya kembali hidup dalam semangat seorang karakter Kapten Jack Sparrow yang dimainkan Johnny Deep dalam film “Pirates of The Caribbean“.

Kisah lagendanya dimulai ketika ia beranjak dewasa. Jack bergabung menjadi perwira di angkatan laut Inggris dan pada tahun 1588 mendapat tugas menjadi penjarah kapal-kapal Sepanyol dengan izin dari Ratu Elizabeth I. Pekerjaannya dihapus oleh kerajaan Inggris setelah James I menjadi raja di tahun 1603 dan mengakhiri perang dengan Spanyol.

Merasa dikhianati oleh kerajaannya sendiri, banyak penjarah yang kehilangan lisensi marque dan menolak meninggalkan pekerjaanya. Sementara John Ward awalnya menerima dan kembali menjadi nelayan yang bekerja di daerah Plymounth.

Di tahun yang sama, Ward berubah pikiran dan menjadi lanun laut bersama 30 orang temannya dengan merampas kapal di pelabuhan Portsmouth. Ia diangkat menjadi pemimpin oleh rakan-rakan mereka, sekaligus menjadi pimpinan lanun pertama dalam sejarah.

Sepak terjang gerombolan bajak laut ini semakin mendunia setelah mereka terus berhasil merampas kapal-kapal pedagang mulai ukuran kecil hingga besar. Akibat kegiatan jenayah tersebut, mereka menjadi buruan dan ,melarikan diri ke Tunisia. Ditengah pelariannya, ia mengagumi burung-burung kecil yang hidup di Tunisia hingga ia oleh warga di juluki Jack Asfour. Dalam bahasa arab asfour artinya burung gereja, yang dalam bahasa Inggris disebut ‘Sparrow’. Inilah asal muasal nama “Jack Sparrow”.

Pada tahun 1605, kapten Ward melakukan perjanjian kerjasama dengan Sultan Tunisia, Usman Dei yang menjadikan kota Tunis sebagai markasnya. Reputasi mereka sebagai lanun makin terkenal setelah memiliki markas sendiri.

Meski ia aman tinggal di Tunisia, Jack Sparrow ternyata pernah mencoba meminta pengampunan dari Raja James I, namun ditolak. Ia beruntung Sultan Tunisia ternyata menepati janjinya dan terus memberikan perlindungan buat Jack.

Terkesan dengan kebaikan Sultan, Kapten Jack Sparrow akhirnya memutuskan menjadi mualaf dan mengganti namanya menjadi Yusuf Reis. Tak lama setelah masuk Islam, ia menikahi Jessimina, seorang wanita Sisilia yang juga mualaf.

Jack Sprarrow dikenal sebagai seorang yang kasar, pendiam, suka mengumpat dan pemabuk berat. Namun sikapnya berubah dan berhenti minum alkohol setelah menjadi seorang muslim. Ia bahkan menjadi pahlawan setelah berhasil menyelamatkan ribuan orang Muslim dan Yahudi yang berlayar setelah mengungsi dari Spanyol karena dipaksa untuk pindah agama.

Dari seorang yang hidup penuh dengan kekerasan, akhirnya masa tuanya dihabiskan dengan bahagia di Istana Tunisia. Ia meninggal pada tahun 1622 di usia 70 tahun akibat wabak.

Pada tahun 1622, seorang penulis bernama Robert Daborne terinspirasi kisah hidup Jack Ward dan menulis sebuah novel berjudul “A Christian Turned Turk“. 400 tahun kemudian, pada 2006 kisah lanun ini kembali fenomenal setelah karakternya diadaptasi dalam filem “Pirates of the Carribbean”. Hingga 2017, film ini telah mencapai episode ke-6 berjudul “Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales”.

Sumber:semuaviral.net

‘Dia kejar dan tarik rambut Noor!’Kanak-kanak diugut bunuh dan dicabul..

Seorang kanak-kanak perempuan menjadi mangsa cabul seorang penunggang motosikal, sebelum berjaya melarikan diri dan diselamatkan oleh orang awam. Menurut wanita yang memuat naik kejadian itu di Facebook, suspek berjaya ditahan dan dipukul sebelum diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan selanjutnya.

Difahamkan, mangsa telah didatangi suspek yang berpura-pura bertanya tentang alamat sebelum mengugut menikam mangsa dengan pisau dan mencabulnya. Kejadian itu mencetuskan pelbagai reaksi netizen dan orang ramai dinasihatkan sentiasa berhati-hati dan tidak membiarkan anak-anak bermain di luar rumah tanpa sebarang pengawasan orang dewasa.

SEMALAM selepas solat Isyak, ada seorang kawan suami datang ke rumah. TIba-tiba suami ajak kami pergi ke satu lokasi. Sampai di situ, nampak suami dan tiga orang kawannya berada di luar kereta menyoal seorang lelaki. Saya nampak dia berdiri sambil memegang sehelai kertas. Tiba-tiba dia terajang lelaki itu sampai termasuk ke dalam longkang belakang lelaki itu. Dia menjerit suruh lelaki itu bangun sendiri.

Selama menjadi isteri, tak pernah melihat kemarahan dia memuncak seperti itu. Tangan lelaki yang saban hari membelai anak, mendukung anak. Saya betul-betul tak sangka dia boleh jadi seperti itu.

Kemudian sebuah kereta peronda tiba dan lelaki itu diserahkan kepada pihak polis. Saya nampak ada seorang lelaki dan seorang budak perempuan kecil berdiri berdekatan suami. Beberapa kali suami belai kepala budak kecil itu.

Masuk ke dalam kereta, mata suami merah berkaca. Nampak seperti dia baru selepas menahan menangis dan marah. Saya perlahan-lahan bertanya pada dia. Sebenarnya takut sebab ini kali pertama saya melihat suami seperti ini. Dia cuma minta maaf sebab apa yang saya nampak.

Saya tanya kenapa dan dia beri gambar laporan polis yang dia ambil tadi. Dia suruh saya baca sehingga habis. Sampai di hujung laporan itu ada ayat, “suspek memasukkan alat sulitnya ke dalam mulut Noor (bukan nama sebenar) dan menarik rambutnya beberapa kali serta mengugut akan menikam dengan pisau kalau Noor menjerit.”

Suami cerita, petang semalam Noor bermain di depan kawasan rumah bersama kawan-kawannya. Kemudian ada seorang penunggang motosikal datang dan berpura-pura bertanya tentang alamat rumah. Kemudian lelaki itu mempelawa Noor mengikut dia pergi ke kedai. Tetapi Noor tak nak, sebelum lelaki itu memberitahu dia ada pisau dan mahu menikam Noor.

Jadi, dia bawa Noor ke kawasan sunyi dan Noor turun dan motosikal dan lari. Dia kejar dan tarik rambut Noor, buka seluar dan masukkan.. Maaf, saya dah tak boleh sebut lagi.

Kemudian Noor lari lagi dan sampai satu gerai makan dia menjerit. Dia panik dan kata dia diculik. Seorang lelaki India yang ada pada malam itu kemudian membawa Noor pulang ke rumahnya. Sementara itu pencabul itu telah melarikan diri.

Demi Allah, luluh hati saya bila baca. Macam nak menjerit, patutlah suami saya mengamuk tadi. Kelu lidah saya. Umur Noor lapan tahun dan dia merupakan adik kepada kawan suami saya. Saya nampak Noor dia saja sepanjang malam tadi.

Hati-hati wahai ibu bapa. Kejadian seperti ini boleh berlaku di mana-mana. Jangan lela dan jangan lalai.Sedikit terleka, banyak masalah yang boleh terjadi. Adik kawan suami ini selamat sebab ada seorang pemandu lori yang membantu.

Suami kata Noor masih panik lagi dan tidak mampu mengingati semula situasi kejadian. Jadi, perlu ambil masa. Dan yang paling saya sedih bila suami kata kejadian itu mungkin akan menberikan kesan jangka panjang kepada mangsa.

Saya faham. Suami kata dah lama sangat masyarakat kita berlembut dalam hal ini. Dia cuma rasa seperti ada raksasa yang mahu keluar dari badannya apabila dia membaca laporan polis itu. Saya sendiri akan naik hantu jika berada di kejadian itu. Saya cuma dengar suami menjerit sebelum dia terajang pencabul itu.

“Trauma budak itu siapa nak tanggung, bodoh! Kalau dah sangap sangat, pelacur melambak di luar sana! Bukan kau rosakkan emsoi budak ini!”

Dia cuma kata pada saya pagi tadi. Dia ada anak perempuan yang perlu dilindungi dan semua ayah yang ada dalam dunia ini akan melakukan hal yang sama kepada lelaki itu sebab ‘raksasa’ ada dalam badan setiap lelaki.

Jaga anak kita. Ini bukan cerita tahun lepas, ini cerita semalam. Mudah-mudahan Allah melindungi anak dan keluarga kita serta diri kita dari kejahatan jin dan manusia. Amal tiga Qul, fahami makna dan amalkan, baru anda faham.

Sumber: Intan Huzaifah Haniff Via thereporter.com

“ALAMAK, KORANG PANDANG BENDA LAIN!”

Satu video Bigo live viral gara-gara perkongsian seorang wanita yang sedang duduk di kerusi penumpang dalam sebuah kereta menggunakan aplikasi Bigo live. Apa yang menarik minat penonton apabila wanita ini mengenakan tali pinggang keledar dan agak tertumpu kepada bahagian tertentu.

Bila diamati, kebanyakan penonton memberi komen yang agak berbeza. Sekali tengok video ini macam tiada apa tapi bila dilihat banyak kali memang nampak benda lain. Kami tidak pasti sama ada wanita ini sengaja melakukan atau tidak sengaja.

Gara-gara tidak memakai tali pinggang keselamatan dan terlihat polis, gadis ini dengan pantas memasang tali pinggang keselamatan. Korang saksikan sendiri video di bawah ini.

Tonton video “BIGO LIVE: Alamak korang pandang benda lain la” di bawah.

Sumber:semuaviral.net

Semasa dia berada dalam bilik bersama saya… saya jaga aurat saya. Sehinggakan saya nak salin baju pun saya masuk toilet..Hampir sehari suntuk saya bersama dia didalam hotel itu. habis badan saya dia buat lovebite.. yg paling ketara di…

Nama saya Aliya (Bukan nama sebenar)… Saya menetap di pantai timur semenanjung. Saya telah berkahwin dengan seorang usahawan berjaya dan telah dikurniakan (2) cahaya mata…. 1 lelaki dan 1 perempuan…..

Saya bekerja Ditempat suami saya bekerja erti kata lain Suami sy boss…dan sy sebagai assistance nya….

Pada awal bulan Mac 2015….. Saya baru saja memuat naik gambar profile fb saya. Tidak lama kemudian ada seorang lelaki dari friends list fb sy telah menghantar msg pd saya dengan memuji kecantikan wajah saya yg baru sy load di fb.. dia katakan pada sy yg dia suka sangat tengok gambar sy itu. Saya sekadar membalas pujian itu dengan ucap terima kaseh pada nya.

Seterusnya lelaki itu bertanyakan sy tentang barangan yang saya jual di fb… saya tanpa ragu2 telah mambalas masej lelaki itu dengan apa yg di tanyakan pada saya… sehingga lelaki itu meminta nombor telefon saya dengan tujuan hendak deal tentang barang itu melalui aplikasi WhatsApp kerana katanya lebih mudah utk berurusan… tanpa ragu2 saya terus berikan nombor telefon saya pada nya. Tidak lama kemudian saya terima panggilan telefon dari seorang lelaki dan dia perkenalkan dirinya adalah org yg menghubungi saya di fb tadi… saya jawab panggilan nya dengan baik kerana saya hanya menganggap dia sekadar customer biasa yg hendak membeli barang dari saya..

dia bertanya dan terus bertanya pada saya tentang barang jualan saya.. lama kelamaan sedang saya leka berbual dengan nya sy rasakan dia telah melencong ke arah lain. Dia mula menceritakan tentang kisah hidup nya pada sy. Dia mula bertanyakan tentang saya…

dia mula perkenalkan dirinya pada saya. Sedang asyik leka saya berbual dengan dia melalui telefon secara x sedar sy juga telah menceritakan tentang tekanan kisah hidup bersama suami sy pada dia.. Suami saya tidak berikan perhatian pada saya dan anak2… saya rasa terasing sangat bila suami saya layan saya begitu. Langsung saya tidak dapat rasakan kebahagiaan dari suami saya walaupun anak kami dah (2) org… suami saya banyak habis kan masanya dengan bisnes dan kawan2nya… sampai sy dan anak2 terabai… saya sedih sangat kerana suami saya tidak ambil berat pasal keluarga…

semua itu saya luahkan pada lelaki itu… dia mendengar luahan dan rintihan hati saya dengan tenang dan dia cuba menenangkan saya…. masa saya berbual dengan dia saya dapat rasakan sangat tenang dan bahagia yg x pernah saya rasakan sebelum ini bersama suami saya.. suami sy x pernah layan sy seperti dia layan sy…. sy rasa puas sangat bila dapat layanan dari dia walau hanya sekadar dari telefon… sy tidak tahu kenapa secara tiba2 sy rasa begitu.. Dia pula ceritakan tentang masaalah rumah tangga nya pada saya mungkin sekadar luahan rasa yg terpendam dan mungkin ingin berkongsi dgn sy apa yg dia pendam selama ini..

Dia mempunyai isteri. Dan doktor telah mengesahkan isteri nya x dapat melahirkan zuriat kerana isterinya telah melakukan pembedahan di bahagian rahim. Dia terlalu kesal dengan berita itu. selepas dia terima berita dari doktor tentang itu isterinya seringkali tidak mahu memenuhi permintaan nya untuk melakukan hubungan kelamin antara dia dan isterinya..

sejak dari itu dia berasa sangat kecewa. Dan sejak itulah dia mula untuk mecari seorang perempuan lain untuk memenuhi permintaan nya.. dia berniat baik kerana dia ingin berkahwin dengan perempuan yg dapat menerima nya.. kata dia isterinya telah memberi kebenaran pada dia untuk berkahwin dengan seorang perempuan lain. Dan isterinya bersetuju jika dia ingin berkahwin lagi..

Sejak dari itu hampir setiap hari dia call saya x pernah putus bertanyakan khabar saya dan selalu ambil berat tentang sy….. masa itu saya dapat rasakan layanan dia sangat baik dan layanan suami sy pun x setanding layanan dia sedangkan saya bekerja 1 tempat dengan suami saya.. Suami saya pun x pernah tanyakan khabar saya hari2 mcm tu. Dari itu sy mula rasa suka sangat dengan layanan dia dan sy hepi je rasa bila setiap kali sy terima call dari dia. Hampir setiap pagi sy ternanti2 call dari dia.. kerana dia akan call sy di waktu sy bekerja sahaja. Kerana dia tahu kalau dia call sy diluar waktu bekerja bermakna dia menempah maut sebab suami sy ada bersama2 sy di rumah dan mungkin suami sy akan tahu jika dia call sy…

Sejak dari itu, dia call sy hari2 dan mcm2 lagi dia ceritakan pada sy tentang rumah tangga dia pada sy sehingga sy sendiri pun terlanjur ceritakan hal rumah tangga sy pada dia. Tapi kami x pernah berjumpa walaupun kami hari2 call dan whatsApp..

Sampai satu masa dia ajak sy utk berjumpa di satu tempat. sy telah meminta izin suami utk keluar rumah dengan alasan utk bawa anak2 pulang ke kampung.. Saya terpaksa tipu suami kerana semata2 utk berjumpa dengan dia..

Dia rancang utk berjumpa di genting dan sy setuju utk berjumpa dengan dia di sana.. sy bawa anak lelaki sy berumur (6)tahun dan anak perempuan berumur (4)tahun itu untuk ikut bersama2 sy dan berjumpa dengan dia di sana. Kerana kalau sy keluar rumah tanpa bawa anak2 suami sy xakn benarkan sy keluar. So sy jadikan anak2 sy sebagai satu lesen utk sy keluar rumah. Selepas berjaya keluar dari rumah dengan izin suami… sy terus pergi kesana dan sy park kereta sy di tol seterusnya sy dan anak2 naik dgn dia ke genting.

Bila sy sampai di genting saya lepak bersama dia di sana sambil duduk dan berbual2 dgn dia sambil anak2 sy bermain2 di kawasan yg x jauh dari saya dan dia. Sedang leka berbual di sebelah dia. Saya tersedar yg dia ada menghembus telinga sy. Dan sy tanya pada dia kenapa hembus. Dia just jawab xde pape saje je. sy pun abaikan perbuatan itu kerana sy anggap mmg betul2 x ada apa2.. mybe dia nak gurau dan usik2 manje sy. Kami teruskan berbual di situ..

Tanpa sy sedar dia menyentuh tangan sy dan sy hanya membiarkan dia melakukan perbuatan itu disebalik perbualan kami mungkin kerana sy terlalu leka disetiap kata2 dan layanan dia pada sy..lalu dia usap tangan saya sambil memuji tangan sy lembut dan dia suka pegang tangan sy.

Setelah lama kami berbual-bual di kerusi itu kami meneruskan perbualan kami dengan berjalan2 sambil bersiar2 di kawasan situ hingga hari lewat petang kami pulang ke rumah masing2..

Hari demi hari saat demi saat selepas dari pertemuan pertama kami itu tanpa sy sedar fikiran dan jiwa saya hanya memikirkan dia.. saya sendiri tidak tahu kenapa perasaan rindu dan ingin dekat dengan nya seringkali bermain di fikiran saya.. kami x putus2 berhubung melalui call dan WhatsApp.

Pada bulan april 2015 sekali lagi kami merancang utk berjumpa di Bandar Kuala Lumpur kerana dia tinggal di kuala lumpur saya tinggal di pantai timur semenanjung… Kami tetapkan tarikh dan tempat utk kami berjumpa di kuala lumpur.. Sekali lagi saya minta izin dari suami saya untuk bawa anak2 pulang ke kampung tapi kali ini saya cakap nak balik selama dua hari kerana nak rehat di kampung bersama anak2.. dan suami mengizinkan saya.. Saya terus keluar dari rumah bersama anak2 dan menuju ke Bandar Kuala Lumpur untuk berjumpa dengan dia..

Akhirnya saya sampai di KL dan disambut oleh dia dengan penuh senyuman… mungkin dia hepi sangat sbb sy sanggup turun kL untuk berjumpa dia.. kami pun jalan2 di bandar kL dan dia belikan banyak permainan utk anak2 saya. Mybe nak ambil hati anak2 sy utk mengaburkan pandangan anak2 sy dari mengetahui hubungan dia dan sy…

Setelah puas kami bersiar2 di bandar kL dia ada memberitahu saya yg dia dah booking hotel utk sy dan anak2 (1) bilik, dan dia (1) bilik… dia cakap duduk asing2 bilik.. sy terima kata2nya.. dan sy ikut dia pergi ke hotel itu untuk check-in… setibanya kami di hotel itu sy terkejut kerana dia juga masuk ke bilik sy dan anak2. Sy tanya dia kenapa masuk bilik sy. Kan awak booking (2) bilik. Awak pergi la masuk bilik awak. Dia jawab sy booking (1) bilik sahaja. Jadi sy terpaksa tumpang bilik awak. tanpa rasa was2 sy pun benarkan dia masuk dan bermalam bersama sy dan anak2 di bilik sy.

Semasa dia berda dlm bilik bersama sy… saya jaga aurat saya. Sehinggakan sy nak salin baju pun sy masuk toilet. Dan saya x tunjuk rambut sy pada dia. Sy still x tanggalkan tudung sy didepan dia….

Sy tengok dia ni seorang lelaki yg baik kerana bila tibanya waktu solat dia terus solat di dlm bilik. Selepas dia selesai solat kami sambung perbualan kami di dlm bilik sambil berkongsi masaalah rumah tangga masing2.. Hampir malam menjelang tiba saya berasa mengantuk dan rasa nak tidur.. sy cakap pada dia.. awk tidur la di katil sebelah dan sy tidur di katil sebelah bersama anak2.. dia menghormati permintaan sy. Dan kami tidur dengan lena di katil masing2…

‪#‎Sedang‬ saya nyenyak tidur bersama anak2 tiba2 saya rasa seperti ada seseorang disamping saya.. bila sy buka mata sy tengok dia ada di sebelah sy di atas katil saya… sy agak terkejut pada mulanya.. tetapi dia cuba menenangkan sy. Sy cuma ikut apa dia cakap masa tu.. dia ajak sy berbual.. sy hanya menuruti permintaan dia utk berbual dengan dia sambil berbaring dan sy di dlm pelukan dia di atas katil…… saya tidak tahu apa yg sy lakukan sy seolah2 terkelu dengan apa yg berlaku. Sy tidak menghalang langsung apa saja tindakan dari dia waktu itu.. sambil leka berbual dia urut2 kaki saya.. saya cuma merelakan dia lakukan… sambil urut dan berbual dia ada keluarkan minyak urut dan sapukan pada bahagian kaki sy. Sy menganggap minyak itu sekadar minyak urut biasa.. hampir beberapa lama dia urut kaki sy dia mula menggerakkan tangan nya ke seluruh tubuh saya tanpa sy sedari.. terleka dengan urutan dia hingga ke seluruh badan sy….. dia cuba memberanikan diri utk menyentuh buah dada sy pula.. dan hasilnya dia berjaya menyentuh dan mengurut di kedua2 buah dada sy sehinggakan sy rasa sangat sedap dengan layanan dia waktu itu yg x pernah suami saya berikan pada sy sebelum ini…..

Seinchi demi seinchi tubuh sy dia urut dengan kerelaan sy.. dia mula mencium leher dan bibir sy dengan kebenaran serta kerelaan dari sy sendiri…… sambil khayal dan sedap bercumbu dia meramas2 buah dada saya.. kami hampir2 terlanjur berzina pada malam itu.. dia cuba minta pada saya untuk melakukan hubungan seks… tetapi saya tidak benarkan… sy nampak dia seakan2 marah pada sy dengan keputusan sy tetapi dia control… dia cakap kenapa saya x boleh sedangkan pada suami awak, awk berikan.. dia cakap kalau sy berikan pada suami maka dia juga nak seperti apa yg suami sy dapat dari sy. Kami terus menghentikan perbuatan terkutuk itu dan saya terus tidur dia juga balik ke katilnya…. perhubungan kami tidak sekadar berhenti disitu.. menjelang pagi saya pulang ke rumah bersama anak2… tetapi kami still call dan msg. Hubungan kami tidak terhenti disitu sahaja.. kerana sy masih rasa sygkan dia.. sy tahu yg dia juga sayangkan sy..selepas itu kami still berhubung melalui call dan WhatsApp…

Pada akhir bulan Ogos 2015 kami sekali lagi merancang untuk berjumpa dan saya minta dia datang pada sy di tempat sy iaitu di pantai timur semenanjung… dan dia setuju untuk datang pada sy.

Setibanya dia sampai di tempat sy. Dia check-in hotel. Kami x banyak keluar masa dia datang ke tempat sy kerana bimbang ternampak suami sy. Kami cuma banyak habiskan masa di dalam hotel bersama.. kali ini sy tidak bawa anak2 sy bersama… semasa di dalam hotel kami just berbual dan melakukan hubungan biasa2 sahaja bak kata org muda buat yg ringan2 je.. hampir sehari suntuk sy bersama dia didalam hotel itu. habis badan sy dia buat lovebite.. yg paling ketara di bahagian buah dada sy. Banyak sangat love bite dia buat.. hari menjelang malam… saya perlu pulang ke rumah kerana bimbang suami cari saya jika sy tidak pulang… saya pun pulang ke rumah untuk bersama suami dan anak2 saya…

Pada malam hari sy bersama suami sy di bilik tidur kami.. suami sy minta utk melakukan hubungan kelamin bersama sy. Tp sy tidak izinkan. Kerana sy mahu jaga hati dan permintaan lelaki itu jika saya x berikan pada lelaki itu maka pada suami saya pun lelaki itu x benarkan sy berikan….. dari itu suami sy berasa lain dengan sy dan mula menjejaki apa motif sy yg sebenarnya… suami sy buka baju sy dan dengan tiba2 suami sy terkejut melihat terlalu banyak lovebite di badan sy. Suami sy mula mengamuk dan bertanya pada sy siapa yg lakukan.. sy diamkan diri tanpa jawab sebarang pertanyaan suami sy. Sy bergaduh besar dengan suami mlm itu. Suami ambil telefon sy dan cuba cari bukti…. ternyata jawapan nya ada didalam telefon sy. Sy terlupa padam segalanya yg ada di dlm telefon sy… suami sy ambil keputusan utk hubungi lelaki itu namun gagal kerana lelaki itu sudah tahu yg sy telah kantoi dengan suami sy. Leki itu blok sy di fb dan whatsApp mungkin kerana takut suami sy dapat kesan dia…

Tanpa berlengah lagi suami sy bawa sy berjumpa seorang ustaz untuk bertanyakan pada ustaz itu sama ada sy diguna2kan atau tidak… ternyata jawapan dari ustaz itu pada suami sy… ‪#‎saya_telah_disihir_kan_oleh_lelaki_itu_dengan_cara_lelaki_itu_gunakan_gambar_sy_di_fb‬ untuk buatkan ‪#‎sy_suka_dan_rasa_sayang‬ padanya….

Alhamdulillah dengan berkat allah dari pertolongan ustaz itu saya berjaya diubati dari perbuatan sihir lelaki itu…

Tapi sehingga kini sy x dapat kesan di mana lagi lelaki itu tinggal dan berada…

Sehingga sekarang saya masih trauma bila sy lihat dan ingat semula tempat2 yg sy pernah pergi bersama2 lelaki itu.. sy jadi marah dan fikiran x tenang bila sy fikirkan dia… mungkin sekarang perbuatan sihir lelaki itu telah terputus dari sy… bila sy fikir2 kan semula kenapa lah sy boleh tersangkut dengan laki tu.. padahal dia bukan hensem pun. Suami sy lebih hensem dari dia… itulah mungkin sbb perbuatan sihir yg sy terima dari dia… sekarang saya rasa sangat2 menyesal dengan perbuatan saya yg lalu…

Disini saya ingin menasihati pada semua wanita terutamanya wanita yg telah berkahwin tolong lah jaga adab dan tolonglah jangan terlalu over pamerkan gambar2 sendiri di media sosial terutamanya facebook sehinggakan gambar kita itu akan membuatkan lelaki yg tengok tu berasa berahi dan ingin merasa keenakan tubuh kita…. percayalah bahawa mata dan hati lelaki di luar sana x sama seperti mata dan hati wanita…..

Sekian dari saya Aliya…….

Sumber dipetik dari kisah benar Seorang isteri org yang dihembus kan ke telinganya dengan ayat2 sihir oleh seorang lelaki supaya mencintai nya secara paksa dan melakukan dengan pelbagai cara dari lelaki itu yang berpunca dari sekeping gambar yg dimasukkan di laman sosial Facebook perempuan itu yg telah menarik perhatian seorang lelaki untuk memikatnya dengan cara yg salah….

Ringkasan cerita diatas:

# Dalam hal ini perempuan ni adalah seller online… nak x nak dia tetap kena layan lelaki tu sbb customer dia…. dia terkena sihir tu sejak dari mula dia jawab panggilan telefon customer dia tu melalui percakapan dalam talian tersebut…. dan dari terkena perbuatan sihir yg pertama kali itu lah yg membuatkan dia utk pergi berjumpa dengan lelaki itu di genting…

Sebenarnya diri dia yg sebenar tidak mahu perkara itu berlaku….
Tetapi diri dia telah dikuasai oleh sihir tersebut…..

Org yg xpernah kena dan x pernah tahu tolong jgn cakap besar yaa… saya bukan nak takutkan… tapi siapa yg pernah kena dia dah tau mcm mana penangan nya…. bumi ni bulat… harini kita x kena.. kita hanya tengok org yg kena… so kita keji dan hina org yg kena tu dengan pelbagai jenis kejian yg sangat hina pada dia……

Ingat ya….Sampai satu masa bila perkara itu terkena pada kita pula… time tu baru kita akan tau mcm mana perit dan deritanya rasa org yg terkena benda ni….

Fikir2 kan saudaraku…

Harini kita kata kat org…
Esok2 apa yg kita kata tu akan datang pada kita balik….

Sesal dahulu pendapatan ..
Sesal kemudian… menderita diri…..

GADIS MOROCCO..NIKMAT SUNGGUH BERKAHWIN DENGAN MEREKA!!LELAKI INI BERANI MATI DEDAHKAN 10 KENIKMATAN BERKAHWIN DENGAN WANITA MOROCCO YG BUAT GADIS MELAYU SENTAP!YANG NO 9 TU MEMANG MANTAP..

10 perkara ini menarik jika berkahwin dengan gadis Morroco adalah pengakuan Encik X seorang Trader terkenal dari Malaysia yang mencerita kan pengalaman nya yang berkahwin dengan gadis Morocco.

Negara Morocco nampak se perti tiada yang menarik tetapi persepsi anda akan berubah setelah membaca 10 perkara menarik jika ber kahwin dengan gadis Morroco seperti yang di dedahkan oleh Encik X di bawah.

10 perkara menarik jika ber kahwin dengan gadis Morroco

1. Isteri saya seorang gadis Moroko. Umur 27 tahun. Kami tinggal di Malaysia sebaik saja saya menikahi nya. Beza usia dgn saya hampir 15 tahun. Di Moroko, gadis berkahwin pada usia 27 tahun di kira sudah lewat. Secara purata mereka ber kahwin pada usia 21 hingga 25 tahun.

2. Mereka bermazhab Maliki. Batal air wudhuk tidak sekerap kita yang ber mazhab Syafie. Ini kerana di sana kurang air. Bapa mertua saya amat hairan bila tengok saya kerap mengambil wudhuk semasa saya di sana.

3. Gadis Morocco boleh di katakan daripada 10 org, 8 daripada nya jelita. Sesetengah nya bermata biru.

4. Saya membelanja kan hanya RM4000 untuk melangsung kan perkahwinan di sana. Jika saya buat majlis makan- makan sempena perkahwinan di sana pun, saya hanya perlu belanja kan RM10,000 sahaja. Jauh lebih jimat ber banding di Malaysia.

5. Gadis Morocco sebenar nya berminat juga dengan jejaka luar. Ini kerana jejaka Morocco jenis suka lepak kedai. Jadi, peluang terbuka untuk jejaka luar menjadi kan mereka sebagai isteri.

6. Untuk menjadi sebahagian daripada mereka, ibu bapa gadis tidak sewenang- wenangnya menerima orang luar. Kecuali jika ada introducer yang mereka kenali.

7. Secara purata, kehidupan di Morocco bukanlah mewah sangat. Mereka hidup biasa- biasa sahaja seperti kita di Malaysia. Saya memberi kan mertua saya RM300 sebulan.

8. Saya tidak kerap pulang ke Morocco membawa isteri saya pulang berjumpa ibu bapanya. Kami hanya terbang ke Morocco setahun sekali sahaja.

9. Di Morocco, ibadah korban umpama wajib. Mereka korban kan binatang seekor seorang.Bukann nya seekor binatang di bahagi bahagian dengan berkongsi bayar seperti di Msia. Ini kerana harga binatang di sana sangat murah. Mereka hairan kerana di Malaysia, kita berkongsi bahagian dan tidak semua orang ber korban secara individu seperti mereka.

10. Secara ringkas, saya boleh katakan gadis Morocco mempunyai ketaatan yang tinggi terhadap suaminya. Hidup saya dengan gadis Morocco ini tidak menjadi kan saya tertekan kerana kos hidup di sana juga tidak tinggi serta ke hidupan mereka yang biasa hidup dalam keadaan sederhana.

Mungkin anda juga seperti kami yang tak pernah ambil kisah mengenai Morocco sebelum ni dan seolah- olah tiada apa yang menarik.

Tapi nampak nya persepsi itu serta – merta berubah selepas pendedahan 10 perkara menarik jika berkahwin dengan gadis Morroco.

artikel seterusnya..

Demi Kerana Mahukan Kenikmatan Yang Memuncak..Wanita maut selepas ‘PROJEK’ intim Dengan Kekasihnya dengan gaya ini.

Wanita maut selepas berhubungan intim dengan gaya ini|Hanya untuk mendapatkan nikmat sesaat ketika bercinta seorang wanita yang dikenali sebagai Kate widdowson meninggal dunia.

Menurut laporan DailyMail kedua tangan kate di ikat ketika kejadian itu.dan pada keesokan harinya tangan kirinya mulai merasa sakit hingga ia memeriksanya di sebuah hospital.

Doktor yang bertugas ketika itu berkata tangan kate hanya salah urat dan memberikan obat tahan sakit.

Namun dua hari seterusnya tangan wanita asal inggris ini semakin teruk sampai pergelangan tangannya tidak dapat lagi digerakkan.

Tidak hanya itu tangannya juga mengalami luka hitam seperti terbakar dimana kulitnya mengelupas.

Kete yang dilarikan kehospital tidak dapat diselamatkan ,beliau meninggal dunia akibat serangan jantung secara tiba tiba pada hari kedua rawatan

Menurut doktor Kate telah dijangkiti Necrotising Fasciitis ,sejenis kuman pemakan daging.

Keadaan ini disebabkan oleh sebuah luka kecil yang terinfeksi oleh satu atau lebih jenis bakteri hingga merosakkan pengaliran darah ke jantung.

Ibu Kate, Trish Widdoswon, menyalahkan pihak hospital atas kematian anaknya.Menurutnya kate seharusnya di rawat dengan membuat pembedahan pada hari pertama datang kehospital.

Sementara itu kekasih kate mengaku mengikat tangan kate ketika mereka berhubungan intim.
Namun lelaki itu tidak terlalu mengingat banyak kejadian memandangkan mereka berdua dalam keadaan mabuk ketika itu.

“Aku telah kehilangan cinta hidupku, aku telah kehilangan segalanya.Aku kehilangan tunanganku, kita akan segera menikah.

Aku kehilangan ibu terbaik dari anak-anakku yang belum sempat lahir.”Semoga kejadian ini menjadi pelajaran ya bagi kita semua.luah kekasih kate.

sumber : izchannel.com

[Kisah Lawak]Farah Ingin Ke Bilik, Kalau Abang Mahu Marilah Ikut Farah – Bakal Adik Ipar…

Aku merupakan seorang lelaki yang sangat bahagia. Awek aku cantik dan kami telah bercinta selama lebih dari setahun, jadi kami memutuskan untuk bertunang.Hanya ada satu hal kecil sering mengganggu aku, iaitu adik awek aku, Farah yang lebih muda dan lebih cantik. Calon adik ipar aku itu sering mengenakan baju yang sangat ketat dan selalu tanpa bra.

Jika di rumahnya, Farah seolah-olah sengaja dan sering membongkok ketika di depan aku menyebabkan aku sering ‘terpaksa’ melihat kemantapan dan keindahan flora dan fauna di sebalik bukit yang berkembar itu.

Suatu hari aku berkunjung ke rumah awek aku. Entah kenapa hari itu hanya Farah seorang diri berada di rumah lalu kami berdua lepak dan berborak berdua-duaan di dalam rumah. Hari itu Farah mengenakan baju kuning yang nipis dan sangat ketat.

Berkali-kali aku cuba membawa mata aku ke pohon-pohon rambutan dan pokok gajus di luar rumah namun usahaku hanya sia-sia.

Sedang asyik berborak tiba-tiba Farah mendekati dan membisikkan kepada aku bahawa dia sedang mempunyai perasaan dan keinginan yang tidak mampu ditahan lagi.

Perlahan dia mengucap ditelinga aku bahawa dia ingin bercinta dengan aku sekali sebelum aku menikahi kakaknya.

Aku benar-benar terkejut dan diam tidak mampu berkata apa-apa. Kemudian perlahan-lahan dia bangun menampakkan lekuk seluruh tubuhnya sambil berkata, “Farah ingin ke bilik, kalau abang mahu marilah ikut Farah.”

Aku merasa saat itu seluruh badan aku gementar melihat Farah selangkah demi selangkah perlahan dengan menggoda menaiki tangga ke biliknya.

Ketika berada di puncak tangga dia melepaskan seluar dalamnya dan melemparkan ke arah aku.

Aku tidak dapat menahan lagi lalu terus menuju ke pintu rumah dan berlari keluar menuju ke keretaku.

Tiba-tiba kedengaran tepukan gemuruh dari bawah rumah awek aku, seluruh keluarga dan awek aku keluar dari bawah rumah dan semuanya bertepuk tangan.

Awek aku tersenyum bangga melihat aku, ayahnya mendekati aku lalu memeluk mengucap tahniah:

“Kami sekeluarga merasa sangat gembira kerana kamu telah lulus ujian kami, kamu ternyata pemuda yang sangat baik dan tidak mudah tergoda dengan pujuk rayu wanita.”

Aku merasa sangat gembira dan dengan ini aku berpesan kepada korang semua:Jangan sesekali menyimpan kondom anda di dalam dompet, simpanlah ia di dalam kereta”.

Hahaha…

Kredit to: izchannel.com

Ini Bukti Bahawa Dajjal Sudah Lama Turun Kedunia.. Subhanallah!! Anda Nilaikan Sendiri..

Untuk tahu apakah Dajjal sekarang ini telah ada didunia atau belum, marilah kita memerhatikan satu hadits Nabi Saw. yang cukup panjang tersebut, yaitu dari Fathimah binti Qais berkata :“Aku mendengar seruan adzan dari muadzin Rasulullah Saw. untuk menunaikan shalat, jadi saya juga pergi ke masjid serta shalat berbarengan Rasulullah Saw. Saya shalat di barisan atau shaf beberapa wanita di belakang golongan lelaki. Saat shalat telah usai, Rasulullah Saw. duduk diatas mimbar, sembari tersenyum beliau bersabda,

‘Demi Allah, sebenarnya saya menghimpun kalian tidaklah untuk satu berita senang atau berita jelek, walau demikian saya menghimpun kalian lantaran Tamim al-Dari yang dahulunya seseorang lelaki pemeluk agama Nasrani saat ini sudah memeluk Islam serta berbaiat kepadaku.

“Ia sudah berkata kepadaku dengan satu pengucapan yang pernah saya katakan pada kalian mengenai al-Masih ad-Dajjal. Ia menceritakan perjalanannya kepadaku kalau ia berlayar dengan satu kapal laut berbarengan tiga puluh orang lelaki dari kabilah Lakham serta Judzam. Lalu, mereka terombang-ambing oleh badai sepanjang sebulan.

Sampai mereka terdampar di satu pulau di dalam laut di daerah tempat terbenamnya matahari. Lantas, mereka duduk (istirahat) di satu tempat yang terdapat begitu dekat dengan kapal.

“Setelah itu, mereka masuk kedalam pulau itu lantas mereka berjumpa dengan seekor binatang yang berbulu lebat, hingga mereka tidak bisa memprediksi mana ekornya serta mana kepalanya lantaran tertutup oleh bulunya yang sangat banyak.

“Mereka berkata, ‘Celaka, dari type apakah anda ini. ’

“Ia menjawab, ‘Aku yaitu al-Jassasah. ’

“Mereka ajukan pertanyaan, ”Apakah al-Jassasah itu? ’

“ (Tanpa ada menjawab) ia berkata, ‘Wahai beberapa orang, pergilah kalian pada seseorang lelaki yang ada di biara itu. Sebenarnya ia begitu menginginkan dengarkan berita-berita dari kalian! ’

“Tamim ad-Dari berkata, ‘Ketika ia sudah menerangkan pada kami mengenai lelaki itu, kami juga terperanjat lantaran kami menduga kalau ia yaitu setan. Lantas, kami selekasnya pergi hingga kami masuk biara itu.

Disana ada seseorang manusia yang terbesar (yang pernah kami saksikan) dalam kondisi terikat begitu kuat. Ke-2 tangannya terikat ke pundaknya dan pada dua lutut serta ke-2 mata kakinya terbelenggu dengan besi.

“Kami berkata, ‘Celaka, siapakah anda ini? ’

“Ia menjawab, ‘Takdir sudah memastikan kalau kalian bakal mengemukakan bebrapa berita kepadaku, jadi kabarkanlah kepadaku siapakah kalian ini? ’

“Mereka menjawab, ‘Kami yaitu beberapa orang Arab yang berlayar dengan satu kapal, mendadak kami hadapi satu laut yang berguncang, lantas kami terombang-ambing di dalam laut sepanjang sebulan serta terdamparlah kami di pulau ini.

Lantas, kami duduk ditempat yang paling dekat dengan kapal lalu kami masuk pulau ini. Kami setelah itu berjumpa dengan seekor binatang yang begitu banyak bulunya yang tidak bisa diprediksikan mana ekor serta mana kepalanya lantaran banyak bulunya. Jadi, kami berkata, ‘Celaka, apakah anda ini? ’ Ia menjawab, ‘Aku yaitu al-Jassasah. ’

(Tanpa ada menjawab) ia berkata, ‘Pergilah kalian pada seseorang lelaki yang ada di biara itu. Sebenarnya ia begitu menginginkan dengarkan berita-berita yang kalian bawa! Lantas, kami selekasnya menuju tempat anda ini serta kami terperanjat bercampur takut lantaran menduga kalau anda ini yaitu setan. ’

“Ia (lelaki besar yang terikat itu) berkata, ‘Beritakanlah kepadaku mengenai pohon-pohon kurma yang ada di daerah Baisan? ’

“Kami berkata, ‘Apa yang menginginkan anda kenali mengenainya? ’

“Ia berkata, ‘Aku bertanya apakah pohon-pohon kurma itu berbuah?

“Kami menjawab, ‘Ya. ’

“Ia berkata, ‘Adapun pohon-pohon kurma itu nyaris saja (sebentar lagi) akan tidak berbuah lagi. ’ Lalu, ia berkata lagi, ‘Beritakanlah kepadaku mengenai Danau Tiberia. ’

“Mereka berkata, ‘Apa yang menginginkan anda kenali mengenainya? ’

“Ia ajukan pertanyaan, ‘Apakah ia tetaplah berair? ’

“Kami menjawab, ‘Ya. ’

“Ia berkata, ‘Adapun airnya, jadi ia nyaris saja (sebentar lagi) bakal habis. ’ Lalu, ia berkata lagi,

‘Beritakanlah kepadaku mengenai mata air Zugar. ’

“Mereka menjawab, ‘Apa yang menginginkan anda kenali mengenainya? ’

“Ia ajukan pertanyaan, ‘Apakah disana masihlah ada air serta masyarakat disana masihlah bertani memakai air dari mata air Zugar itu? ’

“Kami menjawab, ‘Benar, ia berair banyak serta penduduknya bertani dari mata air itu. ’

“Lalu, ia berkata lagi, ‘Beritakanlah kepadaku mengenai nabi yang ummi, apa saja yang telah ia perbuat? ’

“Mereka menjawab, ‘Dia sudah keluar dari Makkah menuju Madinah. ’

“Lalu, ia ajukan pertanyaan, ‘Apakah ia diperangi oleh beberapa orang Arab? ’

“Kami menjawab, ‘Ya. ’

“Ia ajukan pertanyaan, ‘Apakah yang ia kerjakan pada mereka? ’

“Maka, kami menginformasikan padanya kalau ia (Nabi) itu sudah menundukkan beberapa orang Arab yang berbarengan dengannya serta mereka menaatinya. ’

“Lalu, ia berkata, ‘Apakah itu semuanya sudah berlangsung? ’

“Kami menjawab, ‘Ya. ’

“Ia berkata, ‘Sesungguhnya yaitu tambah baik untuk mereka untuk menaatinya serta sungguh saya bakal menyampaikan pada kalian mengenai diriku. Saya yaitu al-Masih ad-Dajjal, serta sebenarnya saya nyaris saja diizinkan untuk keluar.

Jadi, saya bakal keluar serta jalan di muka bumi serta tak ada satu juga kampung (negeri) terkecuali saya memasukinya kurun waktu 40 malam terkecuali Makkah serta Thaibah, ke-2 negeri itu terlarang bagiku.

Setiap saat saya menginginkan masuk satu diantara negeri itu, jadi saya dihadang oleh malaikat yang di tangannya ada pedang bercahaya serta begitu tajam untuk menghambatku dari ke-2 negeri itu. Serta, di tiap-tiap celahnya ada malaikat yang menjaganya. ’

Ia (Fathimah, si perawi hadits ini) berkata, “Rasulullah Saw. bersabda sembari menghentakkan tongkatnya diatas mimbar, ‘Inilah Thaibah, berikut Thaibah, berikut Thaibah (tujuannya Kota Madinah). Tidakkah saya telah mengemukakan pada kalian mengenai hal semacam itu? ’

“Orang-orang (beberapa teman dekat) menjawab, ‘Benar. ’

“Beliau Saw. berkata, ‘Aku tertarik dengan apa-apa yang disebutkan oleh Tamim ad-Dari, lantaran ia bersesuaian dengan apa-apa yang pernah saya berikan pada kalian mengenai Madinah serta Makkah. Tidakkah ia (tempat Dajjal) terdapat di laut Syam atau laut Yaman? ’ Dimana Rasulullah Saw. menyaratkan tangannya ke arah timur. ’ Ia (Fathimah) berkata, ‘Hal ini saya hafalkan dari Rasulullah Saw. ” (HR Muslim).

Pembaca yang budiman, dari info hadits yang panjang diatas, sekurang-kurangnya kita bisa mengambil dua pemahaman. Yaitu, pertama, al-Masih ad-Dajjal, berdasar pada narasi dari Tamim ad-Dari yang di sampaikan pada Rasulullah Saw., lalu Rasulullah Saw. mengemukakannya pada beberapa teman dekat, yaitu sosok lelaki besar yang terikat.

Ada yang memiliki pendapat kalau hadits ini tak dapat dipahami dengan cara tidak sama terkecuali dari apa yang ada seperti zhahir hadits itu. Sebab, hal semacam itu telah berlangsung serta diliat segera oleh Tamim ad-Dari.

Ke-2, bermakna al-Masih ad-Dajjal telah turun ke dunia ini. Pada saat diliat oleh Tamim ad-Dari berbarengan tiga puluh orang lelaki dari kabilah Lakham serta Judzam, makhluk yang bakal jadi ontran-ontran kehidupan akhir jaman itu masihlah diikat oleh satu rantai di satu pulau di dalam laut di daerah tempat terbenamnya matahari. Di pulau itu, Dajjal dijaga oleh makhluk yang bernama al-Jassasah.

Ketiga, dalam hadits itu dikisahkan mengenai pernyataan Dajjal, “Aku yaitu al-Masih ad-Dajjal, serta sebenarnya saya nyaris saja diizinkan untuk keluar. ” Pernyataan itu di sampaikan Dajjal sendiri pada rombongan Tamim ad-Dari pada saat kehidupan Rasulullah Saw. Apabila ditarik dengan garis saat sepanjang rentang histori, sebenarnya kita saat ini ada di satu jaman yang telah tak lama lagi Dajjal bakal keluar. Jadi, marilah kita selalu waspada dari fitnah Dajjal.

Sekian, mudah-mudahan berguna, wallahu a’lam. Sumber- islamidia.com via budakkacemate dot com

via Gedebakviral

Link: http://gedebakviral.org/ini-bukti-bahawa-dajjal-sudah-lama-turun-kedunia-subhanallah-anda-nilaikan-sendiri/

Mengapa lelaki suka bermanja dan jadi ‘baby’ bila sakit – Kajian Sains

Pasti ramai para isteri setuju bila kita kata yang lelaki manja ketika sakit. Mereka ala-ala baby besar ketika ini. Mengapa ia terjadi? Sains ada menjelaskan.

Lelaki manja ketika sakit – rasanya, ada ramai para isteri yang bersetuju dengan perkara ini.

Bila lelaki jatuh sakit, mereka secara bertukar menjadi lelaki yang sensitif, suka mengadu, bermanja – ala-ala “baby”. Baby tua? 😛

Yang menariknya, hal ini sangat biasa dilihat sehinggakan di negara Barat, mereka menggelarkan penyakit selesema yang dihidapi oleh orang lelaki sebagai “man flu“.

Lelaki manja ketika sakit dan bila terkena man flu

Ia adalah situasi di mana seorang lelaki terkena demam selesema dan akan memperbesarkan rasa tidak sihat mereka.

Malah, ada satu kajian yang telah dibuat untuk melihat mengapa lelaki manja ketika sakit. Mereka tidak akan melakukan satu kerja pun dan hanya terbaring dan mahu dijaga seeloknya.

Sehinggakan apabila kita menjaga mereka ketika tidak sihat, ia saling tak tumpah seperti menjaga seorang anak kecil.

Seorang saintis dari Kanada, Kyle Sue, dari Memorial University of Newfoundland berkata kajian tentang man flu adalah sesuatu yang peribadi.

Saya penat asyik dituduh sebagai suka membesar-besarkan rasa sakit. Saya pun mencari bukti yang ada untuk menunjukkan yang kaum lelaki memang mengalami simptom lebih teruk berbanding wanita apabila sakit.

1. Lelaki manja ketika sakit kerana tindak balas imun mereka adalah lebih lemah

Dalam laporan kajiannya yang disiarkan dalam BMJ, ia menulis orang lelaki bukanlah memperbesarkan rasa sakit mereka.

Tetapi, mereka sememangnya mempunyai tindak balas imun yang lebih lemah terhadap virus respiratori yang menyebabkan mereka sakit dan demam selesema.

Untuk membuktikan perkara ini, Sue mendapati satu kajian lagi yang membuktikan lelaki memang mempunyai risiko tinggi untuk dimasukkan ke dalam hospital apabila mereka jatuh sakit.

Malah, kadar kematian kerana influenza juga adalah lebih tinggi untuk lelaki berbanding wanita.

2. Lelaki manja ketika sakit kerana badan mereka kurang responsif kepada vaksin berbanding wanita

Lagi satu sebab mengapa lelaki manja ketika sakit adalah disebabkan badan mereka sebenarnya mudah lemah apabila sakit jika dibandingkan dengan kaum wanita.

Kyle Sue turut menemui satu laporan kajian yang menunjukkan bagaimana wanita lebih responsif kepada vaksinasi berbanding orang lelaki.

Malah, dalam kes penyakit respiratori yang serius, mereka lebih mudah terdedah kepada komplikasi dan mempunyai kadar kematian yang tinggi!

Tambah Sue lagi, sikap suka bermanja lelaki ketika sakit juga disumbangkan oleh para doktor yang sering mengambil ringan simptom penyakit yang dialami oleh orang lelaki.

Umpama, tidak cukup kasih sayang – alkisahnya…

3. Lelaki manja ketika sakit kerana ia sebahagian daripada cara survival mereka

Tidak cukup dengan bukti sains daripada segi perubatan, Kyle Sue turut mengorek rahsia di sebalik kemanjaan lelaki ketika mereka tidak sihat.

Dia menerangkan ada banyak kajian yang membuktikan lelaki suka memperbesarkan rasa sakit mereka dan hanya duduk berehat (sambil bermanja) kerana ia adalah satu cara mereka untuk survive daripada pemangsa.

Ia menggalakkan penyimpanan tenaga dan mengurangkan risiko daripada terdedah kepada pemangsa (zaman dulu).

Dengan nada sarkastik, Kyle berkata:

Antara cara penyimpanan tenaga yang paling klasik adalah berbaring di katil, berehat di sofa, meminta bantuan isteri untuk menguruskan diri, dan ini semua membantu mereka mengelakkan diri daripada “pemangsa”.

Hmmm..siapa agaknya pemangsa yang dimaksudkan ketika zaman moden begini? Adakah ia merujuk kepada para isteri?

Lelaki memang suka bermanja apabila tidak sihat

Dengan melihat fakta di atas, bolehlah kita fahami mengapa sebenarnya encik suami kita sangat ala-ala baby apabila mereka sakit.

Sistem badan mereka sememangnya berfungsi dengan cara berbeza, tidak seperti orang perempuan.

Maka ibu sekalian, marilah bertabah dan terus melayan mereka dengan penuh manja apabila mereka tidak sihat.

Moga-moga cepat hilang selesema, kebah demam, dan boleh membantu kita semula dalam segala urusan rumah tangga dan anak-anak.

Kalau kita mahu encik abang kita segera sembuh, kita juga boleh ikut saranan saintis ini, Kyle Sue.

“Mungkin, inilah masanya untuk kita mencipta sebuah ruang yang lengkap dengan TV besar dan kerusi sofa empuk yang boleh dibaringkan yang boleh menjadi tempat khas untuk kaum lelaki menjalani proses pemulihan dalam keadaan selamat dan selesa.”

Sumber : BMJ.com

Kredit : The Asian Parents Malaysia

Like & Share : viralvaletdotcom

 

Niat si gelandangan bantu gadis isi minyak sebanyak RM81, ganjaran dapat semula RM1.6 juta

Ini ialah Kate McClure. Kate pernah dibantu oleh seorang gelandangan yang membelanjakan wang terakhirnya berjumlah 20 dolar untuk membeli minyak petrol buat Kate.

Ketika itu, Kate sedang dalam perjalanan ke Philadelphia apabila lampu isyarat tangki minyaknya mula menyala. Dia cuba untuk pergi sejauh mungkin namun akhirnya keretanya mati di tengah jalan. Kate panik kerana tidak membawa wang langsung bersamanya.

Setelah keretanya terhenti, Kate turun untuk mencari stesen minyak terdekat. Ketika itulah Johnny datang untuk menghulurkan bantuan. Johnny menyuruh Kate masuk semula ke dalam kereta dan mengunci pintu. Dia kemudian bergegas menghilangkan diri sebelum kembali bersama sebekas petrol. Kate mendapat tahu yang Johnny telah membelanjakan wang 20 dolar terakhirnya untuk membeli minyak tersebut.

Selepas kejadian itu, Kate mesti singgah berhenti untuk berjumpa dan berbual dengan Johnny setiap kali melalui jalan tersebut. Selain itu, Kate telah membayar semula wang 20 dolar itu dan memberikan jaket, sarung tangan dan stokin kepadanya untuk memanaskan badan. Namun, Kate masih berasa pemberiannya itu belum cukup untuk membalas kebaikan dan jasa Johnny.

Kate mendapat idea dan memulakan satu program pengumpulan dana daripada orang ramai untuk membantu Johnny.

Pada mulanya Kate hanya mahu mengumpulkan 10,000 dolar sahaja untuk dihadiahkan kepada Johnny untuk memulakan hidup baru, membayar sewa rumah dan sebagainya. Namun, kisah kemuliaan hati Johnny telah menyentuh perasaan ramai orang sehingga menyebabkan wang terkumpul (ketika artikel ini ditulis) mencecah hampir $400 ribu dalam masa 24 hari sahaja.

etiap perkara yang anda lakukan mesti akan sedikit sebanyak memberikan kesan kepada orang lain dan juga sekalian alam. Jadi, buatlah lebih banyak kebaikan dan sentiasalah membantu mereka yang memerlukan.

Dan jangan sesekali memandang hina pada orang gelandangan. Mungkin hati mereka lebih suci murni daripada kita semua yang berasa ‘sempurna’ ini.

Sumber : GoFundMe

Kredit : kakisantai.com

Like & Share : viralvaletdotcom

Pelajar Perempuan Bunuh Diri! Guru Suruh Jual Diri Gara-gara Lambat Bayar Yuran

Hanya kerana lambat menjelaskan yuran sekolah, seorang guru bertindak biadap terhadap 5 murid wanita sekolah menengah dengan menyuruh mereka menjual tubuh jika mereka tak ada duit.

Kejadian yang berlaku di padang sidempuan sumatera utara ini telah menggemparkan media indonesia sejak kelmarin.

Menurut laporan JPNN.com, salah seorang murid juga dikatakan bunuh diri dengan minum racun kerana tertekan dengan kata-kata salah seorang guru di sekolah itu.

Murid perempuan yang menceritakan kejadian itu mengatakan pada awalnya mereka dibawa ke satu bilik dan dipertanyakan mengenai yuran sekolah yang belum dibayar. Dengan spontan kelimanya menjawab mereka tidak dapat menjelaskan bayaran yuran kerana keluarga mereka mengalami masalah kewangan.

Guru yang bernama KS Itu terus menengking dan memarahi mereka dan menyuruh menjual tubuh sahaja dikawasan itu untuk senang mendapat duit, selain itu mereka juga diugut akan dibuang dari sekolah.

Kelima-lima murid keluar dari bilik dalam keadaan menangis merasa guru tersebut merendahkan martabat dan maruah mereka. Kerana takut berdepan dengan pihak sekolah dan polis, mereka sepakat untuk mendiamkan diri.

Namun selang beberapa hari, murid bernama Amelya maut bunuh diri dengan minum racun, dipercayai akibat tertekan dengan sikap guru yang sama melontarkan kata-kata tidak sepatutnya kepada lima murid wanita tempoh hari.

Sejak daripada itu lima murid berkenan terus mengadukan kejadian kepada ibu bapa sebelum melaporkannya kepada pihak polis.

Bagaimanapun Guru bernama SK sudah ditahan oleh polis Padang Sidempuan dan kini dalam pebicaraan Menteri Pendidikan Indonesia.

Sumber : Wartawan Jalanan / malaysiatular

Kredit : Kuasa Viral

Like & Share : viralvaletdotcom