JANGAN MAIN2 DENGAN KESALAHAN TYPO NI!… 4 KESALAHAN ‘TYPO’ YANG MENYEBABKAN KERUGIAN JUTAAN RINGGIT. NO 4 TU PALING BEST

Jangan Main2 Dengan Kesalahan Typo Ni!… 4 Kesalahan ‘Typo’ Yang Menyebabkan Kerugian Jutaan Ringgit. NO 4 TU PALING BEST!

Typo’ atau ‘typographical error’ merujuk kepada kesalahan ejaan dalam penulisan tidak kiralah dalam surat, mesej, emel dan sebagainya. Kesalahan typo ini adakalanya mudah dikesan tetapi dalam sesetengah kes, typo perbezaan, pengurangan atau pertambahan beberapa huruf dalam sesuatu perkataan itu boleh membawa maksud yang sangat berlainan.

Dalam hubungan suami dan persahabatan contohnya, ada kalanyanya kerana kesilapan typo ketika mesej di WhatsApp sekalipun boleh membawa kepada salah faham dan pergaduhan. Kali ini, kami ingin berkongsi 5 kesalahan typo yang pernah berlaku dalam sejarah yang telah mengakibatkan kerugian bernilai jutaan ringgit.
1. Kesalahan Ejaan ‘exotik’ kepada ‘erotik’

Ini adalah contoh terbaik bagaimana sebuah typo dimana huruf ‘x’ telah tertukar dengan huruf ‘r’ yang telah memberikan maksud yang berlainan sama sekali. Pada tahun 1998, syarikat agensi pelancongan Banner Travel telah membeli sebuah ruang pengiklanan di buku Yellow Pages.

Mereka ingin mempromosikan pakej percutian eksotik (exotic travel) iaitu pelancongan ke tempat-tempat yang kurang popular dan jarang dilawati. Malangnya, syarikat Pacific Bell yang menguruskan pengiklanan tersebut telah tersilap tulis ‘erotic’ berbanding ‘exotic’. Kesilapan ini menyebabkan mereka kehilangan 80% pelanggan berpotensi. Syarikat Banner Travel kemudiannya telah menyaman pihak pengiklan sebanyak RM 43 juta dan menuntut ganti rugi agar kos pengiklanan mereka dibayar semula.

2. Letupan Satelit NASA

Kes ini berlaku pada tahun 1962, zaman dimana pihak Amerika Syarikat dan Rusia berlumba-lumba untuk melancarkan satelit pertama mereka ke angkasa. Pihak NASA milik Amerika Syarikat pada ketika itu sedang menyiapkan program untuk melancarkan satelit Mariner 1 mereka ke planet Venus. Satelit ini dianggarkan bernilai RM 630 juta.

Setelah satelit tersebut dilancarkan ke udara, pihak NASA mendapati terdapat satu kesilapan ‘typo’ atau ejaan pada kod program tersebut yang menyebabkan ianya tersasar daripada arah yang dituju, tidak dapat dikawal dan tidak dapat dihubungi. Kesilapan tersebut adalah disebabkan tanda hyphen (-) yang tertinggal dalam satu baris kod dalam program untuk mengawal satelit tersebut.

Kerana tidak mampu berbuat apa-apa, pihak NASA mengarahkan satelit tersebut diletupkan, hanya kira-kira 293 saat selepas dilancarkan ke angkasa. Misi penghantaran satelit itu gagal dan NASA menanggung kerugian RM 630 juta.

3. Pertandingan Gores dan Menang

Pada tahun 2005, sebuah syarikat penjualan kereta Roswell Honda telah menghantar sepucuk surat kepada 30,000 bakal pembeli kereta. Sebagai sebahagian daripada usaha pemasaran, surat itu turut disertakan peraduan gores dan menang di mana salah sebuah bakal pelanggan berpeluang mendapat hadiah utama bernilai RM 4300 ($1000).

Malangnya, Force Events, syarikat yang menguruskan kempen pemasaran itu telah membuat kesilapan besar dengan menghadiahkan setiap penerima surat tersebut hadiah utama bernilai RM 4300. Hal ini menyebabkan syarikat Roswell Honda terpaksa membayar RM 3 juta kepada kesemua 30000 bakal pelanggan mereka.

Syarikat Roswell Honda memohon maaf dan sebagai ganti rugi memberi setiap seorang bakal pelanggan tersebut kad prabayar bernilai $5 daripada Walmart. Untuk kad ini sahaja, mereka terpaksa memperuntukkan $150,000 atau kira-kira RM631,000.

4. Kesilapan Harga Tiket Kapal Terbang

Kes ini berlaku pada tahun 2006. Syarikat penerbangan Alitalia Airlines telah tersilap meletakkan harga pada laman webnya untuk sebuah promosi penerbangan daripada Toronto ke Cyprus. Pihak Alitalia Airlines tersilap menyenaraikan harga tiket sebagai $39 berbanding harga sebenarnya $3900.

Ketika mana pihak syarikat sudah mengesan kesalahan tersebut, mereka dapati 2000 orang telahpun membeli tiket penerbangan tersebut. Kerana bimbang para pelanggan mereka akan membatalkan tiket sekiranya pihak syarikat meminta baki duit daripada harga sebenar tiket, maka pihak syarikat mengambil keputusan untuk menanggung kerugian tersebut yang dianggarkan bernilai RM30 juta

Sumber:dahkebelum.com

Wanita ini Terkejut Saat Merasakan Sakit pada Kemaluannya ketika Duduk di Tempat Tidur Hotel, Ternyata Ada Sesuatu Bergerak-gerak Bersembunyi di Tempat Tidur Di Situ…!

Bersantai di tempat tidur hotel yang nyaman setelah seharian menjelajahi daerah sekitar adalah sebuah kebahagiaan.

Tapi itu tak terjadi ketika Anda mengalami kejutan tak mengenakkan saat sedang ingin berbaring dengan nyaman di atas tempat tidur.

Inilah yang terjadi pada sekelompok tetamu yang menerima seorang tamu yang sangat kecil dan tak terduga di tempat tidur hotel mereka di Xi’an, China.

Menurut Sina, keempat tamu itu telah tiba kembali ke bilik hotel mereka pada malam hari dan melihat ada sesuatu yang aneh di salah satu bantal.

Mereka tidak begitu memperhatikannya sampai salah satu dari mereka, seorang wanita, duduk di tempat tidurnya.

Beberapa saat kemudian, ia membuat teman-temannya terkejut mendengar jeritannya, diikuti oleh tetesan darah yang keluar dari kemaluannya. Apa yang baru saja terjadi?

Terkejut kerana luka-luka yang dialami teman mereka, mereka pun menyelidiki.

Ternyata mereka mendapat tamu tak diundang yang menampakkan dirinya.

Mereka menemukan seekor landak susu kecil yang bersembunyi di dekat bantal yang diduduki teman mereka!

Tercengang dengan penemuan aneh mereka, tiga orang dari tamu-tamu tersebut segera melaporkan masalah itu pada pengurus hotel.

Namun, yang membuat mereka kuatir, pengurus hotel menolak untuk mengakui komplen dari mereka dan tidak mahu mengakui bahwa ada landak susu di dalam kamar.

Perkara tersebut dengan cepat berubah menjadi pergaduhan dan polis pun dipanggil.

Ketika polis tiba dan menyelidiki penyebab pergaduhan itu, salah satu dari para tamu mengatakan pada polis, “Kami memberitahu pengurus kalau ada landak susu di kamar kami tapi ia tak mengakuinya.”

Barangkali karena lebih bingung oleh alasan tersebut, polis terus menyiasat dan benar saja, mereka menemui seekor landak susu kecil duduk dengan tenang di tempat kejadian.

Landak itu juga terlihat agak berdarah! Namun, sang pengurus tetap tidak mau mengaku bahwa mereka salah karena ia mengatakan kalau para tamu telah memeriksa kamar pagi itu tapi tidak ada masalah.

Istri pemilik hotel juga mengatakan kalau para petugas kebersihan mereka telah membersihkan kamar setiap hari secara keseluruhan jadi mereka tidak tahu kemungkinan penyebab landak susu itu bisa ada di dalam bantal.

Polis juga telah memastikan bahwa mereka masih menyiasat alasannya.

Walaupun begitu, mungkinkah ada seseorang yang mau saja membawa pulang makhluk mungil itu sebagai haiwan peliharaan?

Surah Ini Jika Dibaca Pada Air Kemudian Diminum, InsyaAllah Akan Hilang Dukacitanya Dan Terpelihara Dari Terkejut . Jika Dilakukan 7 Hari Berturut-turut, Insya Allah Akan Kuat Daya Ingatannya !

Biasanya kita mendengar ayat ini dibacakan serta diamalkan akan melapangkan jiwa yang lara, menjinakkan anak yang degil dan nakal dan turut menerangkan hati sesiapa sahaja untuk memudahkan menerima setiap pelajaran yang dipelajari.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani

Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: Dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayat petunjuk?)
Dan Kami telah meringankan daripadamu: Bebanmu (menyiarkan Islam);
Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)? Dan Kami telah meninggikan bagimu: Sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).

Rupa-rupanya sangatlah luas fadhilatnya, terutama kepada kaum ibu yang mudah penat dan letih kerana membuat berbagai jenis kerja rumah tanpa henti. Semakin usia meningkat, berbagai jenis penyakit yang akan hinggap dan biasanya adalah sakit di bahagian pinggang yang menyebabkan aktiviti harian terbantut kerana menanggung kesakitan.

Jadi, sebagai cara untuk menghindari diri dari sakit pinggang atau untuk menyembuhkannya., dengan diiringi doa serta izin Allah SWT. Insha Allah, penyakit tersebut akan sembuh dengan serta merta jika dikehendaki-Nya.

Caranya adalah dengan membaca ayat ketiga dari Surah Al Insyirah sambil menampung tanggan seperti berdoa dan ulanginya sebanyak tiga kali. Tiup pada tangan tadi dan tepuk pada pinggang dan punggung sambil berdoa kepada Allah SWT supaya dilindungi atau disembukan sakit pinggang yang dialami itu.

Tapi mama tepuk semua bahagian, habis kepala lutut, buku lali, tapak kaki dan nak dikatakan seluruh badan mama tepukkan. Minta Allah SWT jauhkan sebarang penyakit yang akan melemahkan kesihatan badan.

Alhamdulillah dengan izin Allah SWT ringan rasa badan terutama ketika bangun pagi. Sebelum ini kalau nak bangun mama terpaksa buat kuda kuda dulu baru boleh bangun dengan berat badan sebegini, kusss semangat nak angkat badan.

Manakala ayat ke 4 dari surah Al Insyirah pula, untuk menyerikan wajah para isteri apabila dipandang suami. Caranya dengan membaca ayat ke 4 sebanyak 7 kali, tiup pada tapak tangan dan sapu ke muka dengan doa kepada Allah SWT supaya suami pandang kita cantik jer tapi tak tanya hubby lawa ke muka mama ni, malu wehh. Jadi cukuplah dia sentiasa senyum dan beri kasih sayang.
Wallahualam.

Mama dapat info ini dari Tanyalah Ustaz TV9, masa itu Ustaz Muhammad Hanafiah Abdul Malek membentangkan isu tentang Wanita Dominan.

Kat bawah ni adalah fadilat surah Al Insyirah yang mama dapat melalui copy and paste untuk dikongsi dan menjadi koleksi peribadi.

Fadhilat dan Kelebihan Surah Al Insyirah. Antaranya:

1. Mempermudah segala urusan dan murah rezeki. Amalkan membacanya 7 kali selepas solat fardhu.

2. Apabila ada sesuatu hajat yang penting, kerjakan solat sunat Hajat atau Tahajjud di tengah malam, dan baca surah ini 103 kali atau lebih banyak menurut kemampuan. Insya Allah hajatnya akan tercapai.

3. Amalkan membaca surah ini, Insya Allah terjauh dari wabak penyakit panas dan penyakit berjangkit.

4. Untuk mengubati orang yang disengat serangga, baca surah ini kemudian tiupkan kepada pesakit, insya Allah akan sembuh.

5. Barangsiapa mengamalkan surah ini, nescaya dadanya yang sempit akan dilapangkan Allah SWT.

Caranya:

Dibaca dengan meletakkan tapak tangan kanan di dada sebelah kiri dan ditekan. Kemudian dibaca surah Al-Insyirah 3 kali dan mohonlah supaya dilapangkan dada.

1. Tuliskan surah ini pada kertas, kemudian direndam dalam air dan diminumkan airnya kepada seseorang untuk mendorongkannya supaya bertaubat dengan sesungguhnya. Elok juga di baca Asma’al Husna “AL-TAWWAB” sebanyak 300 kali selepas solat Dhuha.

2. Doa untuk menghalang anak-anak bergaduh, bacalah Al Fatihah dan selawat diikuti dengan surah Al-Insyirah sebanyak 7 kali kemudian bacakan Ayat 200 dari surah Ali Imran serta doa berikut :

“Allahumma allif baina qulubihim wa ashlih zata bainihim”.

Selepas itu, dihembus ke dalam air untuk diberi minum kepada anak-anak. Boleh juga dibaca dan dihembus ke ubun-ubun anak anda pada setiap malam.

3. Surah ini jika dibaca pada air sebanyak 111 kali, dapat menyembuhkan penyakit batu karang. Air ini dapat menghancurkan batu kerikil tersebut.

4. Jika diamalkan surah ini sebanyak 200 kali setiap terbit matahari, insya Allah akan dibukakan kepadanya perkara-perkara yang ajaib.

5. Surah ini jika dibaca pada air kemudian diminum, insyaAllah akan hilang dukacitanya dan terpelihara dari terkejut . Jika dilakukan 7 hari berturut-turut, insya Allah akan kuat daya ingatannya.

Kelebihan Surah Al-Insyirah
Nabi Muhammad SAW bersabda : “Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku.”

Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.
Sesiapa yang membacanya nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.

Barangsiapa membaca Alam Nasyrah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.
Semoga bermanfaat kepada mereka yang memerlukan.
Sumber : https://mediamaklumat.com

Ditegur Polis kerana bayinya tidak memakai carseat, Pemandu ini bingung kerana mereka belum ada anak.. Saat dia menoleh ke belakang ternyata..

Kisah itu bermula apabila kereta Nikk Rock yang dipandu oleh suaminya tiba-tiba diberhentikan oleh polis tempatan di saat mereka baru keluar dari rumah..

Walaupun polis itu adalah jiran mereka, tetapi suami Nikk sangat panik kerana dia tidak tahu apa kesalahan yang dia buat.

Polis segera menyapa suami Nikk dan memberi amaran kepadanya untuk meletakkan kerusi bayi di dalam kereta untuk keselamatan bayi mereka.

“Saya perlu jujur. Alasan saya menghentikan anda adalah kerana anda mempunyai anak kecil di dalam kereta yang tidak menggunakan kerusi bayi,” kata anggota polis itu sambil menunjuk ke tempat duduk kosong mereka.

Bagaimanapun, suami Nikki keliru kerana mereka tidak mempunyai anak dan tiada bayi di dalam kereta.

“Saya tidak mempunyai bayi,” kata suami Nikk.Polis meminta suami Nikk jika dia pasti dan menjawab dengan mengangguk.

Tiba-tiba Nikk yang merekodkan kejadian itu mengeluarkan kit ujian kehamilan.
Pada mulanya suami Nikk masih tidak menyedari apa yang berlaku sehingga Nikk menjelaskan bahawa dia hamil.
“Kami mempunyai bayi di dalam kereta yang tidak menggunakan kerusi kereta,” katanya sambil ketawa ketika dia berkata satu perkataan.
“Saya fikir ini bermakna anda akan menjadi bapa,” kata polis.
Polis lain tiba-tiba datang dan memberikan hadiah untuk suami Nikk.
Dalam hadiah ada beruang teddy yang berkata, ‘Selamat bertemu di hari lahir mu ayah.’
Ternyata Nikk akan melahirkan anak di jangka pada hari jadi suaminya.
Suami Nikk tidak dapat menyembunyikan kegembiraan dan kejutan itu..
Nikk sengaja merancang dan meminta polis menolongnya.
Dia mahu memberitahu suaminya tentang kehamilannya dengan cara yang unik dan istimewa.
Plan itu berjaya, suami Nikk segera memeluk Nikk di dalam kereta dan kelihatan sangat gembira.

Kejutan yang hebat bukan?

P/S Ibu2 di luar sana boleh try cara ini atau cara yang lain daripada yang lain untuk memberi kejutan pada suami anda..