Category Archives: Uncategorized

Gaji Bulanan Setiap Bulan Beli Seekor Lembu- Kini Pendapatan 1 Juta- Kisah Inspirasi Remaja Belajar Sampai Darjah 6

Tak dinafikan, bukan begitu mudah untuk memperoleh pekerjaan pada zaman sekarang. Tidak kiralah anda mempunyai kelulusan apa sekalipun, ia belum tentu menjamin peluang kerjaya kepada anda.Kata orang rezeki setiap individu itu berbeza-beza. Buat Saipol Azmir Zainuddin, ternyata keputusan beliau berhenti sekolah setakat darjah 6 bukanlah keputusan yang salah.

Berkat usahanya yang gigih, pengembala yang berusia 33 tahun ini memperoleh pendapatan lebih RM1 juta hasil jualan lembu tahun lalu.Menurut Saipol, berhenti sekolah lebih awal daripada rakan lain tidak mematahkan semangatnya untuk berjaya dan keputusan yang diambilnya itu bukan saja-saja“Walaupun berhenti sekolah lebih awal daripada rakan lain, ia tidak mematahkan semangat saya untuk berjaya kerana itu impian sejak kecil.

“Saya tak sekolah pun bukan saja-saja tapi kerana mahu bekerja sebagai buruh binaan membuat rumah,” katanya.Kisah kejayaannya ini bermula selepas beliau membeli seekor anak lembu berharga RM450 dengan gaji pertamanya RM750 untuk diternak dan dibiakkanBeliau membeli seekor lembu pada setiap bulan sehinggalah beliau mencapai usia 18 tahun.

Pekerja Saipol sedang membersihkan seekor lembu.“Sejak itu, setiap kali dapat gaji bulanan saya akan beli seekor anak lembu. Hasilnya, pada usia 18 tahun saya berjaya memiliki 300 ekor lembu.“Sepanjang tempoh itu, saya dengan bantuan ayah (Zainuddin Mat Yatim, 69,) menternak dan menjual lembu kepada penduduk kampung.“Duit yang saya dapat hasil jualan lembu saya simpan kerana impian saya untuk memiliki ladang ternakan sendiri,” katanya lagi.

Kejayaannya itu membolehkan beliau menerima Anugerah Peladang Jaya Peringkat Kebangsaan sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) 2015Saipol kini sudah berumah tangga dan memiliki lima cahaya mata dan sehingga sekarang beliau mempunyai 700 ekor lembu, 150 ekor kambing dan 30 ekor kerbau.

Beliau dianggap sebagai jutawan lembu kerana berjaya memperoleh pendapatan lebih RM1 juta hasil jualan tahun lalu terutama menjelang Aidiladha.Beliau mula menjual lembu secara serius pada usia 19 tahun. Malah, Saipol juga sudah memiliki kenderaan dan rumah sendiri pada waktu itu sebelum mendirikan rumah tangga.

Saipol memberi rumput kepada ternakannya.“Saya kemudian buat pinjaman dengan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) sebanyak RM100,000 melalui Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kuala Langat bagi mengembangkan perniagaan.“LPP dan PPK Kuala Langat juga banyak membantu saya dari segi pasaran dan promosi ke seluruh negara.

Selain itu, jualan juga dilakukan melalui media sosial seperti WhatsApps dan Facebook,” kata Saipol.Tambahnya lagi, selepas beberapa tahun mengumpul wang hasil jualan lembu, beliau membeli tanah seluas lebih 0.8 hektar untuk menempatkan ternakannya.Beliau akan pastikan ternakan sihat dan tidak berpenyakit sebelum dijual kerana tidak mahu pelanggan menghadapi masalah dan dalam masa yang sama, beliau menawarkan kursus ternakan kepada golongan muda yang berminat.

Inilah Realiti Kehidupan Pahit Yang Harus Dihadapi Oleh Gadis-Gadis Yakuza Yang Tidak Pernah Kita Tahu…!!!

Mendengar sahaja nama yakuza, mungkin sudah tidak perlu diperkenalkan lagi. Yakuza adalah satu kumpulan mafia berasal dari Jepun yang terkenal dengan keganasan…

Mungkin selama ini anda fikir yakuza cuma dianggotai oleh lelaki sahaja. Namun, sebenarnya mereka juga ada ramai anggota wanita. Biasanya wanita mempunyai hubungan khusus dengan lelaki yakuza, samada suami atau ayahnya…

Dikatakan, isteri Yakuza masih mungkin boleh terlepas dari urusan pekerjaan gangster suaminya. Tidak bagi anak, yang biasanya akan ikut jejak orang tuanya. Jadi, gadis-gadis yakuza harus terbiasa menghadapi kekerasan hidup sebagai seorang yakuza.

Sudah namanya anak kepada gangster, pasti mempunyai keunikan khusus yang menandakan diri mereka adalah anak yakuza. Gadis-gadis kumpulan mafia ini semuanya sangat cantik. Tahap kecantikan boleh bersaing dengan model kelas dunia! Tapi bila melihat tubuh mereka. Dijamin anda akan mengigil terkencing dalam seluar.

Gadis yakuza paling terkenal bernama Shoko Tendo. Doi adalah seorang puteri dari ketua yakuza. Doi menceritakan kehidupan kelamnya sebagai sebahagian dari organisasi mafia besar Jepun dalam sebuah buku berjudul “Yakuza Moon: Memoirs of Gangster’s Daughter”.
Di dalam buku itu, Shoko Tendo menceritakan kisahnya yang berurusan dengan dadah dan pembunuhan sejak remaja lagi, dan pernah menjadi mangsa gangguan s3ksual.

Gadis yakuza biasanya bertatu di seluruh tubuhnya
Motif tatu berbeza-beza
Namun, gambar tatu pasti berkaitan dengan budaya Jepun. Tatu sangat cantik, tapi jika tubuh badan penuh tatu sebegini, tiada lelaki berani nak mendekati.
Cantik namun menakutkan
Gadis yakuza wajib memperhatikan penampilan fizikal. Kerana mereka merupakan ‘maskot’ kumpulan gangster terkenal di dunia. Jadi, gadis yakuza semua cantik-cantik, namun tetap menakutkan.

Harus rela kulit mulus “dirosakkan”
Gadis yakuza harus kuat. Bayangkan mereka harus menahan rasa sakit ketika seluruh tubuh ditatu! Tatu bukan tatu biasa, semua corak tatu gadis yakuza adalah rumit, sehingga kulit mereka merah dan penuh bekas luka.
Mandi tak perlu berbaju
Gadis yakuza tidak perlu malu untuk mandi di tempat umum, kerana seluruh badan mereka telah ditutupi oleh ‘baju khusus’ a.k.a tatu mereka.
Sekilas pandang macam pakai kain batik
Dalam legenda China, tatu naga ini melambangkan pelindung puteri. Mungkin ini salah satu sebab mengapa gadis ini memilih tatu naga di tubuhnya.

Tubuh adalah kanvas terbaik
Oleh itu, mereka juga rela kulit badan dijadikan “kanvas gambar”
Hidup ini tak mudah, jangan lupa berkelah
Walaupun ganas, gadis yakuza juga boleh ‘refreshing’. Ketika penat menjalani kekerasan hidup, gadis yakuza biasanya dilihat berkelah ke pantai atau ke tempat pelancongan lain. Kerana tatu di tubuh mereka sangat ketara, biasanya gadis yakuza bakal menjadi perhatian.
Gadis yakuza tidak kenal ayat “manja” atau “cia cia cia”

Nak bermanja? Dari remaja saja sudah berurusan dengan dunia berbahaya yang penuh berdarah dan ubat-ubat terlarang.
Budaya tatu seluruh tubuh sejak dari zaman dulu lagi
Dan yang terakhir sekali…
Walaupun ganas, gadis yakuza tetap ada sifat keibuan, okay!
Yakuza tetap manusia. Jadi gadis yakuza juga ada hati nurani dan sifat keibuan, apatahlagi ketika mereka sudah ada anak. Walaupun penampilan mereka tidak seperti ibu-ibu pada umumnya, namun mereka juga akan tetap menjaga dan merawat anaknya dengan sepenuh hati.
Gadis yakuza mahir guna senjata
Pistol dan katana bukan lagi asing bagi gadis yakuza. Jadi, jangan main-main terhadap mereka. Hati-hati nanti dicucuk pedang!…

“PERGILAH SAYANG… MAMA HALALKAN SUSU MAMA. TERIMA KASIH ALLAH PINJAMKAN RAYYAN SELAMA 15 HARI”..RINTIHAN IBU SETELAH ANAKNYA MATI AKIBAT KECUAIAN TETAMU .Ibu Bapa Wajib Baca Ambil Sebagai Pengajaran

Pergilah sayang… Mama halalkan susu mama. Terima kasih Allah pinjamkan Rayyan selama 15 hari”

Berlinang airmata jernih ini kerana membaca Nurkilan insan yang bergelar ibu… Perginya insan mulia ini adalah ketentuanNya.Tetapi punca pemergiannya hanyalah penyebab sahaja…

Siapa yang tidak sayangkan anak??? tambah-tambah lagi apabila zuriat sulung yang diharapkan bakal menceriakan kehidupan alam rumah tangga…

Namun, ajal dan maut itu terletak pada kuasa Ilahi. Kisah sebak yang dikongsi oleh Siti Naqiah Fahmi ini mungkin akan membuatkan anda lebih berhati-hati apabila mahu melawat bayi yang baru dilahirkan…
Coretan kisahku (Siti Naqiah) dan suami…

23 November (Isnin)
“shah ar rayyan” inilah nama anak kami.. bayi yg comel seberat 2.65kg hasil perkongsian hidup aku dan suamiku.. x dapat aku bayangkan betapa gembira nya hatiku di saat melihat kehadiran bayi sulung ini di dalam diriku selama sembilan bulan.Mana taknya stiap kali scan, muka die sentiasa berpaling atau tutup muka.Betul la orang cakap kalo tengok muka baby,hilang sakit beranak.camtula perasaan aku ,rasa teruja melihat rayyan di sisiku.Bermulalah sesi berpantang di rumah mak ayahku di seremban.Mak dan ayah antara orang yg paling hepi melihat cucu mereka.Stiap kali mak balik keja,ade je barang dibelikan utk rayyan.Rayyan jarang menangis,stiap kali nak susu die akan memuncungkan mulutnya. Tidoku pun cukup sebab die jarang meragam.Baik anak mama….

4 Disember (jumaat)
Malam tu Rayyan batuk2 kerap dan nafas die laju.Aku x sedap hati lalu pergi ke KPJ. Sampai KPJ,doc ckp oksigen Rayyan lemah dan disebabkan KPJ tiada NiCU untuk kanak-kanak,Rayyan terus dihantar ke hospital Tuanku Jaafar dengan ambulans.Pertama kali aku naik ambulans sambil memeluk rayyan.Luluh hati bila lihat rayyan bernafas dengan bantuan oksigen.Terasa dunia gelap gelita…

5 Disember (Sabtu)
Rayyan dimasukkan NiCU untuk kanak2.Pagi2 lagi Aku dan suami pergi melihat rayyan di dalam incubator. Doktor benarkan kami memegang rayyan.Aku peluk,usap rambut dia,pegang tangan dan kaki dia. Menurut doktor anakku kena radang paru-paru. Setelah puas melihat dia dan memberikan dia susu,aku balik rumah sekejap untuk berehat.petang tu juga doktor call suamiku memberitahu rayyan dimasukkan ICU kerana kekurangan oksigen yg teruk.Allah je yang tahu betapa sedihnya aku dan suamiku….

6-7 Disember (Ahad-Isnin)
Doc memberitahu Rayyan semakin kritikal.Air tulang belakang rayyan diambil dan dihantar ke Sungai Buloh. Tak sanggup aku lihat tangan rayyan lebam2 kena cucuk. Setiap kali aku panggil namanya,matanya memberi respon.”Rayyan,mama ngan papa dtg ni sayang”.air mata rayyan keluar bila melihat aku dan suami”…..

8 Disember (Selasa)
Doc bertanya kepadaku sepanjang aku berpantang ada tak orang yg datang melawat demam & batuk-batuk.Aku sendiri tidak pasti sebab ramai yang datang lihat rayyan. Doc cakap kemungkinan rayyan kena virus dari orang yg sakit melawat dia.Imun rayyan tidak kuat,dan dia semakin tenat sebab kurang oksigen…….

Kami redha dan pasrah.Malam tu aku dan suami berpeluang melihat dan bercakap dgn rayyan. Sambil usap kepalanya aku cakap “Rayyan sayang pergi ok.Allah da tunggu.Tunggu mama dan papa kat syurga tau.Mama x sanggup tgk rayyan camne lagi.mama tau rayyan kuat.cukupla sayang.Mama halalkan air susu mama”.Rayyan seakan mengerti memandang aku dan suami sambil menangis.die cuba mengeluarkan suara walaupun tesekat2.Aku cakap kat doktor “doc,thanks jaga rayyan,saya ade request,lepas ni kalo call suami saya,tolong jangan cakap datang segera lagi,just bagitau je Rayyan dah tak de.Kami ok.thanks semua jaga Rayyan dgn baik”….

Tak sampai 30 minit kat rumah,suamiku dpt call dari hospital mengatakan Rayyan dah kembali kepada Allah.Maafkan mama kerana selalu menangis sepanjang Rayyan kat hospital. Pergila sayang,tunggu mama dan papa.Rayyan slamat di kebumikan esoknya.Alhamdulillah rumah Rayyan dekat sangat dengan rumah atuk. Senang mama nak tengok Rayyan.Abah simpan semua barang Rayyan sebab taknak aku still teringat.pertama kali dalam hidupku melihat abahku menangis semasa Rayyan pergi.Abah cakap dekat kawanku “Rumah ni baru nak ceria tapi sunyi balik. Takpela pakcik redha.Allah sayang dia”.Malam tu aku tido bertemankan baju rayyan.Setiap pukul 2 pagi aku slalu terbangun sebab tu time Rayyan nak susu. Abah selalu nasihatku supaya kuat dan sabar.

Masa mula2 Rayyan pergi,hidupku terasa kosong dan slalu termenung.Sedihnya berpantang tanpa Rayyan walaupun aku tau Rayyan dah hepi sekarang ne. Berkat sokongan dr mak,abah,family,kazen dan yg paling penting suamiku sendri,alhamdulillah aku pulih semangat selepas sebulan….

5 Februari (Jumaat)
-Hari yang paling kutunggu iaitu appointment dgn Dr Juliana,pakar kanak-kanak.Menurutnya,Rayyan meninggal sebab virus adeno.Salah satu cara Virus Adeno terjadi daripada orang luar yg sakit2 semasa melawat dia.
Sebab tu kita tak digalakkan melawat baby bila tidak sihat (demam,selsema).Imun baby tidak sama macam orang dewasa. so,lepas ne kalo siapa2 sakit,tunggu sihat dulu baru pergi melawat. Tak pun tunggu abes pantang baru pegi melawat. Menurut doc lagi, elakkan dari kerap mencium baby sebab kita tak tau diri kita ade virus ke tak……

Kami redha dengan ketentuan Allah.Ajal dan maut di tangan-Nya.Rayyan insan terpilih..Sakit nie hanya penyebab saja sebab da tiba masa anak mama dan papa ne pergi.Pergilah sayang.Mama halalkan susu mama.Terima kasih Allah pinjamkan Rayyan slama 15 hari.Rumah Rayyan dekat je dengan rumah atuk tau.Senang mama dan papa nak tengok.Ketahuila sayang,stiap saat mama dan papa bernafas,mama x kan lupakan Rayyan yg pena hadir dalam perut mama dan juga dunia….

–Shah Ar Rayyan Bin Shah Affandi–

 

“Jodoh Tak Panjang”…Ibu Sahkan Ikatan Pertunangan Elfira Dan Sufian Sudah Berakhir. Sebabnya?

KUALA LUMPUR: Spekulasi mengenai status ikatan pertunangan Elfira Loy dan Sufian Suhaimi akhirnya terjawab apabila ibu pelakon wanita itu, Filzah Yusoff, mengesahkan hubungan anaknya dengan penyanyi itu sudah putus.

Memaklumkan ikatan pertunangan pasangan itu baru sahaja terlerai, Filzah sebagai ibu percaya, setiap yang berlaku mempunyai hikmah tersendiri.

Tiada apa yang perlu saya huraikan lagi kerana sudah tertulis jodoh mereka tidak panjang. Insya-Allah dalam masa terdekat, bapa Elfira akan menemui keluarga Sufian untuk menyelesaikan urusan itu mengikut adat.

Sebagai manusia, kita hanya mampu merancang, tetapi Allah menentukan segala-galanya. Setiap ibu mahukan yang terbaik untuk anaknya, termasuk dalam hal membabitkan jodoh.

Saya cuma berharap anak saya dipertemukan dengan lelaki yang jujur, beriman dan tahu menjalankan tanggungjawabnya sebagai pemimpin keluarga. Ini kerana rezeki tidak datang bergolek jika tidak berusaha,” katanya.

Elfira dan Sufian bertunang pada 6 Oktober tahun lalu dan mengikut perancangan awal, pasangan itu bakal disatukan awal bulan depan.

Spekulasi status pertunangan pasangan itu mula diperkatakan sejak Disember lalu apabila mereka tidak lagi memuat naik gambar bersama di laman sosial.

Elfira bagaimanapun, menepis spekulasi itu, sebaliknya mengakui, hubungan mereka juga menempuh dugaan terutama daripada orang di sekeliling.

Terdahulu, Elfira dalam satu catatan yang dimuat naik menerusi Instagramnya semalam, memohon peminat supaya bersikap positif dan mendoakan yang terbaik.

Anda boleh kata dan buat spekulasi, tapi takkan tahu cerita sebenar. Islam mengajar saya untuk sentiasa menjadi baik, positif, memaafkan dan melupakan.

Anda adalah apa yang anda fikirkan. Setiap kata melambangkan diri. Jika anda bercakap hal yang baik, maka baiklah jadinya. Jika anda bercakap buruk, perbaiki untuk jadi lebih baik,” tulis Elfira dalam catatan itu.

Sementara itu, usaha mendapatkan kenyataan Sufian tidak berhasil. Penyanyi lagu Terasa Ada itu dalam kenyataannya sebelum ini,

menegaskan soal perkahwinan bukan perkara main-main kerana ia membabitkan keluarga kedua-dua belah pihak

Sumber: Beritaharian

Inilah 6 Orang Yang Solatnya Bakal Disertai Oleh Syaitan. Rupanya No 2 Itu Juga Adalah Kerja Syaitan.

Mencapai perasaan khusyuk dalam salat bukanlah perkara mudah. Ada saja tindakan atau pikiran yang pada akhirnya mengurangi kekhusukkan dalam salat. Hal tersebut tidak terlepas dari ulah dan tipu daya setan.

Golongan yang tercipta dari api ini senantiasa menggoda manusia agar salatnya tidak sempurna. Itulah mengapa manusia harus selalu waspada, terutama saat melaksanakan ibadah wajib ini.

Enam orang ini bersama setan saat sedang menjalankan solatnya. Bukan mengikuti manusia melaksanakan salat, namun setan tidak berhenti mengganggu hingga manusia tidak berdaya. Siapa saja enam orang tersebut? Berikut informasi selengkapnya.

1. Orang yang was-was dalam niat

Orang pertama yang bersama setan saat salat adalah mereka yang merasa was-was dalam niat. Biasanya perasaan was-was ini akan berlangsung hingga saat salat. Hal itu membuat orang ragu terkait rukun salat yang seharunya dijalankannya. Misalnya saja lupa jumlah rakaat dan lupa bacaan.

Jika mengalami ini anda patut waspada, karena sebenarnya anda tengah bersama dengan setan yang menggoda. Setan Menghembuskan Was-was dan Syubhat dalam diri manusia.

Hal ini sudah dilakukan sejak awal permusuhannya dengan Allah SWT. Yakni ketika setan menggoda Nabi Adam dan Siti Hawa untuk memakan buah Khuldi.

“Kemudian setan membisikkan pikiran jahat (waswas) kepadanya, dengan berkata,”Hai Adam, maukah saya tunjukkan kepada kamu pohon khuldi (kekekalan) dan kerajaan yang tidak akan binasa?” [Thâhâ/20:120].

2. Orang yang ingat itu dan ini

Di antara kita pasti sering mengalami hal ini. Saat sedang khusyuk salat, tiba-tiba teringat hal ini dan itu. Ternyata setan tidak akan membiarkan manusia salat dengan khusyuk. Mereka akan terus mengganggu ibadah manusia dengan menghadirkan banyak pikiran-pikiran di kepala manusia.

Ada suatu kisah pasa saat Imam Hanafi masih hidup. Seseorang datang kepadanya karena lupa meletakkan sesuatu barang. Imam Hanafi menyuruhnya untuk salat dengan khusuk sepanjang malam dan berdoa kepada Allah agar barang yang hilang dapat ditemukan.

Saat menjalankan perintah tersebut, ternyata baru setengah malam saja orang yang kehilangan barang tadi bisa mengingat dimana ia meletakkan barangnya.

Keesokan harinya Ia bertanya kepada Imam Hanafi mengapa demikian. Sang Imam kemudian menjawab, bahwa setan tidak akan senang apabila seorang hamba khusyu dalam sholatnya, sehingga setan akan membuatnya mengingat apa yang ia lupakan saat sholat.

3. Orang yang merasa ragu buang angin

Hal ini juga sering dialami oleh banyak orang. Saat selesai wudhu atau tengah salat, tiba-tiba terasa seperti buang angin. Ternyata perasaan ragu buang angin atau tidak merupakan sebuah gangguan yang setan hembuskan untuk mengacaukan sholat seseorang.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Jika salah seorang di antara kalian merasakan hal itu, maka janganlah membatalkan shalatnya hingga dia mendengar suaranya atau mencium baunya tanpa ragu.”(H.R Ahmad)

4. Orang yang tidak fokus pada sholat

Tidak fokus saat melaksanakan salat juga menjadi salah satu pertanda bahwa setan sedang bersamanya. Tidak fokus bisa saja disebabkan hal-hal yang dapat mencuri perhatian saat salat. Misalnya hp berdering, memikirkan kendaraan yang sedang diparkir karena takut hilang dan banyak lagi. Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Aisyah Radhiallahu ‘anha, ia berkata:

“Saya bertanya kepada Rasulullah tentang hukum menengok ketika sholat”. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab, “Itu adalah curian setan atas sholat seorang hamba”. (H.R Bukhari)

5. Orang yang sholatnya tergesa-gesa

Karena ingin mengerjakan hal lain, biasanya seseorang salat dengan cepat dan tergesa-gesa. Sebaiknya anda lebih berhati-hati lagi terhadap hal ini. Karena sebenarnya, ini pertanda bahwa anda sedang bersama setan. Rasulullah SAW melawang umatnya melakukan hal itu. Dalam sebuah hadits Rasulullah bersabda :

“Sejahat-jahat pencuri adalah yang mencuri dari shalatnya”. Para sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimana mencuri dari sholat?”. Rasulullah berkata, “Dia tidak sempurnakan ruku dan sujudnya” (H.R Ahmad)

Dalam hal ini Rasulullah menganggap perbuatan mencuri dalam sholat lebih buruk daripada mencuri harta.

6. Wanita yang shalat ke masjid menggunakan wangi-wangian

Ternyata wanita yang ke mesjid dengan menggunakan wangian juga didekati oleh setan. Dengan aroma-aroma tersebut setan justru lebih mudah untuk membuat salat orang yang ada disekitar wanita yang memakai wewangian agar tidak khusuk. Menggunakan wangi-wangian saat ke masjid adalah salah satu perbuatan yang Rasulullah larang.

Rasulullah bersabda, yang artinya : “Jika salah satu dari kalian(para wanita) hendak ke masjid, maka janganlah sekali-kali menyentuh wewangian.”(H.R Muslim)

Semoga kita cepat menyadari ketika mengalami enam hal di atas. Jangan sampai ikut terpedaya. Dan hendaklah meminta perlindungan kepada Allah dari godaan setan yang terkutuk. Wallahu A’lam Bishawab

Sumber : www.muslimahdaily.com

Amalkan Dua Ayat Ini, InsyaAllah Wajah Anda Akan Berseri-Seri, Manis Dipandang dan Disayangi Orang.

Keistimewaan dan manfaat dua ayat Surah Yusuf dan Taha. Al-Qur’an merupakan salah satu anugerah dari Allah SWT kepada seluruh umat Islam yang tidak ternilai harganya. Selain menjadi pedoman hidup, amat banyak manfaat dan fadhilat yang tersembunyi di dalam Al-Qur’an untuk seluruh umat manusia terutama dari segi perubatan dan pemulihan

Memandangkan amat banyak persoalan berkaitan permasalahan jodoh dan perhubungan sama ada hubungan di antara ibu bapa, suami isteri atau teman-teman, makanya ana ingin berkongsi kepada antum semua dua ayat yang amat bermanfaat.

Surah Yusuf Ayat 4

“Idz Qaala Yuusufu Li Abiihi Yaa Abati Inni Ra Aitu Ahada’ Asyara Kaukabauw Wasy Syamsa Wai Qamara Ra aituhum Lii Sajidin”

Bermaksud:

Ingatlah ketika Yusuf berkata kepada ayahnya,“Wahai Ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan kelihatan semuanya sujud kepadaku…”

Kelebihan surah Yusuf ayat 4, ianya bagus diamalkan jika kita sentiasa perlu berjumpa orang atas urusan kerja. Khasiat ayat ini :

1 – Manis dipandang orang.

2 – Wajah menjadi berseri-seri.

3 – Sentiasa disayangi oleh sesiapa sahaja.

Kemudian Sambung Surah Taha Ayat 39

“Wa-alqayka ‘alayka mahabbatan minnii walitushna’a’laa ‘ainii”

Caranya:

Setiap kali bertemu atau bersua dengan kekasih/isteri/suami, bacalah kedua ayat ini. Untuk dapatkan kesan yang baik, hendaklah diamalkan selalu membaca dihadapannya. Tidak perlu membaca dengan kuat, memadailah dengan hanya membaca di dalam hati. Selain itu agar dikasihi masyarakat, bacalah kedua-dua ayat ini setiap kali lepas solat sebanyak 3 kali.

Cara mengamalkannya :

#Baca Kedua-dua potongan surah yusuf ayat 4 dan surah Taha ayat 39.

#Baca 3 kali kemudian sapu pada muka anda.

#Amalan ini juga sesuai bagi mereka yang sukar dapat jodoh.

#Jangan membaca tanpa memisahkan ayat tersebut. Surah Yusuf, ayat 4 dibaca sehingga selesai, kemudian berhenti sebentar dan teruskan membaca keratan surah Taha, ayat 39. Jangan disambungkan terus dengan bacaan surah Yusuf. Paling mudah sebelum baca ayat, mulakan dengan bacaan ta’awwuz (A’uzubillahi Minash Shyaitan nir Rajeem) terlebih dahulu.

Semoga Bermanfaat. Wallahualam.

 

Petua Hilangkan Bintik-bintik Hitam Atau Jeragat Dengan Menggunakan 4 Bahan Ini Sahaja!

Apa Itu Jeragat (Melasma)?

Jeragat ialah sejenis penyakit kulit yang tidak berbahaya. Tidak dinafikan bahawa setiap orang pasti akan mengalami masalah kulit tanpa mengira peringkat usia.Terdapat lebih 3000 masalah kulit yang dapat dikesan oleh pakar dermatologidan semuanya boleh memberi kesan terhadap penampilan dan keyakinan diri seseorang individu.

Sudah pasti bagi mereka yang ada masalah ini kan menjadi murung dan tidak berkeyakinan. Sukar sekali untuk berdepan dengan pasangan, keluarga serta teman-teman kerana tidak kira bagaimana anda cuba menutupnya,jeragat akan sentiasa ada dan ini sangat membebankan.

Disini kami akan kongsikan cara-cara hilangkan jeragat di wajah anda dalam masa yang singkat dengan menggunakan 4 bahan-bahan semulajadi yang semestinya selamat dan tidak berbahaya!

Cara-cara buat masker hilangkan bintik hitam atau jeragat secara tradisional dengan bahan2 semula jadi dan sedia ada di rumah

Bahan-bahan:

# Kunyit Hidup

# Beras Yang Direndam

# Air Limau Nipis

# Putih Telur

Beras dan kunyit perlu ditumbuk sehingga lumat. Kemudian perah limau nipis dan masukkan putih telur.

Adunan yg telah siap! Sedia untuk disapu di muka dan tunggu sehingga kering. Bila dah kering, bilas dgn air suam..ingat air suam tau untuk mengekalkan kelembapan kulit. Siap….mudah dan ringkas.

Setiap individu punya kulit yang berbeza-beza.Tidak semestinya si kawan sesuai pakai itu kita pun sesuai,dan tidak semestinya skin care yang mahal itu sesuai dan baik untuk kita..Kesimpulannya petua tradisional lebih baik berbanding skin care yang ada di pasaran.

Petua Lain.
Cara Memanjangkan, Menumbuhkan dan Melebatkan Rambut Dengan Cepat !

Bawang mėnjadi satu diantara bahan yang telah digunakan sėjak lama untuk mėnumbuhkan rambut, mėmanjangkan sėkaligus mėnėbalkan rambut yang kurang sėhat. Mėski beberapa orang ragu mėnggunakan bawang bombay di kėpala karėna bau bawang yang mėnyėngat serta takut pėdih, namun bawang bombay dapat sėcara ėfėktif mėnumbuhkan rambut lėbih cėpat, sėhat serta tėbal.

Bawang bombay, sėpėrti bawang mėrah, mėmiliki kandungan kolagėn serta sulfur yang bisa mėningkatkan pėrtumbuhan rambut. Jadi bila tidak ada bawang bombay dirumah, dapat ditukar dėgan bawang mėrah.

Caranya sangat mudah.

1.Ambillah 1 buah bombay

2.Haluskan bawang dėngan juicėr.

3.Olės mėrata di sėluruh sisi rambut serta kulit kėpala

4.Bungkus dėngan tuala kėring.

5.Biarkan sėlama 15-20 mėnit.

6.Bilas sampai bėrsih. Bila masih mėninggalkan bau, bilas dėngan shampo sampai bėrsih.

Lakukan trėatmėnt ini 3-4 kali dalam sėminggu. Jadi, bila ingin rambut cėpat panjang, tumbuh subur serta lėbat, cuma satu bahan yang anda perlukan, bawang bombay.

Bawang mėnjadi satu diantara bahan yang telah digunakan sėjak lama untuk mėnumbuhkan rambut, mėmanjangkan sėkaligus mėnėbalkan rambut yang kurang sėhat. Mėski beberapa orang ragu mėnggunakan bawang bombay di kėpala karėna bau bawang yang mėnyėngat serta takut pėdih, namun bawang bombay dapat sėcara ėfėktif mėnumbuhkan rambut lėbih cėpat, sėhat serta tėbal.

Bawang bombay, sėpėrti bawang mėrah, mėmiliki kandungan kolagėn serta sulfur yang bisa mėningkatkan pėrtumbuhan rambut. Jadi bila tidak ada bawang bombay dirumah, dapat ditukar dėgan bawang mėrah.

 

Puteri Ameerah Wardatul Bolkiah Mewarisi Kejelitaan Ibunya

Jika sebelum ini Hangat.com ada menyiarkan artikel tentang Putera Sulung personaliti TV Azrinaz Mazhar Hakim, iaitu Pengiran Muda Putera Abdul Wakeel yang kini berusia 11 tahun, kali ini puteri bongsunya pula.

Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Anak Puteri Ameerah Wardatul Bolkiah Binti Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Wad’daulah kini berusia 10 tahun.
Baginda merupakan anakanda kedua baginda bongsu dan anakanda ke-12 baginda puteri bongsu kepada Sultan Hassanal Bolkiah dan bekas Bonda adalah pengiran Isteri Azrinaz Mazhar Hakim.

Kredit Gambar: Qudyn Aziz
Comel Seperti Ibunya
Puteri Ameerah menerima pendidikan diInternational School Brunei (ISB). Kedua-dua anak Azrinaz kini tinggal di Istana Brunei. Namun, Azrinaz sering memuat naik gambar mereka di laman Instagram miliknya dengan kapsyen mengatakan bahawa beliau sangat merindui kedua orang anaknya.

BACA Segaknya Putera Sulung Azrinaz, Pengiran Muda Putera Abdul Wakeel

Mari lihat gambar terkini puteri Azrinaz ini.

Sambut Ulang Tahun Ke-10
Sembah Tahniah dan Ucap Selamat sempena ulang tahun ke-10 pada baginda, semoga dipanjangkan umur, diberikan tahap kesihatan yang baik serta dipermudahkan segala urusan.

Sultan Brunei yang berkahwin dengan Azrinaz pada Ogos 2005 turut dikurniakan seorang anak lelaki, Putera Abdul Wakeel.

Majlis Pernikahan beliau dengan Sultan Brunei diadakan secara tertutup dan dihadiri oleh keluarga terdekat sahaja. Tiada liputan berita mengenai perkahwinan ini tetapi majlis ini dikatakan diadakan di kediaman rasmi Sultan Brunei di Kuala Lumpur “Rumah Awang Alak Bertatar” yang terletak di Jalan Ampang berdekatan dengan Kedutaan Britain.
Tiada Hak Penjagaan Anak
Menurut laporan dari Utusan Online, selepas bercerai, Azrinaz bukan sahaja terpaksa meninggalkan istana malah tidak akan dapat hak penjagaan kedua-dua anaknya kerana mereka adalah waris Sultan Brunei.

 

JANGAN MAIN2 DENGAN KESALAHAN TYPO NI!… 4 KESALAHAN ‘TYPO’ YANG MENYEBABKAN KERUGIAN JUTAAN RINGGIT. NO 4 TU PALING BEST

Jangan Main2 Dengan Kesalahan Typo Ni!… 4 Kesalahan ‘Typo’ Yang Menyebabkan Kerugian Jutaan Ringgit. NO 4 TU PALING BEST!

Typo’ atau ‘typographical error’ merujuk kepada kesalahan ejaan dalam penulisan tidak kiralah dalam surat, mesej, emel dan sebagainya. Kesalahan typo ini adakalanya mudah dikesan tetapi dalam sesetengah kes, typo perbezaan, pengurangan atau pertambahan beberapa huruf dalam sesuatu perkataan itu boleh membawa maksud yang sangat berlainan.

Dalam hubungan suami dan persahabatan contohnya, ada kalanyanya kerana kesilapan typo ketika mesej di WhatsApp sekalipun boleh membawa kepada salah faham dan pergaduhan. Kali ini, kami ingin berkongsi 5 kesalahan typo yang pernah berlaku dalam sejarah yang telah mengakibatkan kerugian bernilai jutaan ringgit.
1. Kesalahan Ejaan ‘exotik’ kepada ‘erotik’

Ini adalah contoh terbaik bagaimana sebuah typo dimana huruf ‘x’ telah tertukar dengan huruf ‘r’ yang telah memberikan maksud yang berlainan sama sekali. Pada tahun 1998, syarikat agensi pelancongan Banner Travel telah membeli sebuah ruang pengiklanan di buku Yellow Pages.

Mereka ingin mempromosikan pakej percutian eksotik (exotic travel) iaitu pelancongan ke tempat-tempat yang kurang popular dan jarang dilawati. Malangnya, syarikat Pacific Bell yang menguruskan pengiklanan tersebut telah tersilap tulis ‘erotic’ berbanding ‘exotic’. Kesilapan ini menyebabkan mereka kehilangan 80% pelanggan berpotensi. Syarikat Banner Travel kemudiannya telah menyaman pihak pengiklan sebanyak RM 43 juta dan menuntut ganti rugi agar kos pengiklanan mereka dibayar semula.

2. Letupan Satelit NASA

Kes ini berlaku pada tahun 1962, zaman dimana pihak Amerika Syarikat dan Rusia berlumba-lumba untuk melancarkan satelit pertama mereka ke angkasa. Pihak NASA milik Amerika Syarikat pada ketika itu sedang menyiapkan program untuk melancarkan satelit Mariner 1 mereka ke planet Venus. Satelit ini dianggarkan bernilai RM 630 juta.

Setelah satelit tersebut dilancarkan ke udara, pihak NASA mendapati terdapat satu kesilapan ‘typo’ atau ejaan pada kod program tersebut yang menyebabkan ianya tersasar daripada arah yang dituju, tidak dapat dikawal dan tidak dapat dihubungi. Kesilapan tersebut adalah disebabkan tanda hyphen (-) yang tertinggal dalam satu baris kod dalam program untuk mengawal satelit tersebut.

Kerana tidak mampu berbuat apa-apa, pihak NASA mengarahkan satelit tersebut diletupkan, hanya kira-kira 293 saat selepas dilancarkan ke angkasa. Misi penghantaran satelit itu gagal dan NASA menanggung kerugian RM 630 juta.

3. Pertandingan Gores dan Menang

Pada tahun 2005, sebuah syarikat penjualan kereta Roswell Honda telah menghantar sepucuk surat kepada 30,000 bakal pembeli kereta. Sebagai sebahagian daripada usaha pemasaran, surat itu turut disertakan peraduan gores dan menang di mana salah sebuah bakal pelanggan berpeluang mendapat hadiah utama bernilai RM 4300 ($1000).

Malangnya, Force Events, syarikat yang menguruskan kempen pemasaran itu telah membuat kesilapan besar dengan menghadiahkan setiap penerima surat tersebut hadiah utama bernilai RM 4300. Hal ini menyebabkan syarikat Roswell Honda terpaksa membayar RM 3 juta kepada kesemua 30000 bakal pelanggan mereka.

Syarikat Roswell Honda memohon maaf dan sebagai ganti rugi memberi setiap seorang bakal pelanggan tersebut kad prabayar bernilai $5 daripada Walmart. Untuk kad ini sahaja, mereka terpaksa memperuntukkan $150,000 atau kira-kira RM631,000.

4. Kesilapan Harga Tiket Kapal Terbang

Kes ini berlaku pada tahun 2006. Syarikat penerbangan Alitalia Airlines telah tersilap meletakkan harga pada laman webnya untuk sebuah promosi penerbangan daripada Toronto ke Cyprus. Pihak Alitalia Airlines tersilap menyenaraikan harga tiket sebagai $39 berbanding harga sebenarnya $3900.

Ketika mana pihak syarikat sudah mengesan kesalahan tersebut, mereka dapati 2000 orang telahpun membeli tiket penerbangan tersebut. Kerana bimbang para pelanggan mereka akan membatalkan tiket sekiranya pihak syarikat meminta baki duit daripada harga sebenar tiket, maka pihak syarikat mengambil keputusan untuk menanggung kerugian tersebut yang dianggarkan bernilai RM30 juta

Sumber:dahkebelum.com

Wanita ini Terkejut Saat Merasakan Sakit pada Kemaluannya ketika Duduk di Tempat Tidur Hotel, Ternyata Ada Sesuatu Bergerak-gerak Bersembunyi di Tempat Tidur Di Situ…!

Bersantai di tempat tidur hotel yang nyaman setelah seharian menjelajahi daerah sekitar adalah sebuah kebahagiaan.

Tapi itu tak terjadi ketika Anda mengalami kejutan tak mengenakkan saat sedang ingin berbaring dengan nyaman di atas tempat tidur.

Inilah yang terjadi pada sekelompok tetamu yang menerima seorang tamu yang sangat kecil dan tak terduga di tempat tidur hotel mereka di Xi’an, China.

Menurut Sina, keempat tamu itu telah tiba kembali ke bilik hotel mereka pada malam hari dan melihat ada sesuatu yang aneh di salah satu bantal.

Mereka tidak begitu memperhatikannya sampai salah satu dari mereka, seorang wanita, duduk di tempat tidurnya.

Beberapa saat kemudian, ia membuat teman-temannya terkejut mendengar jeritannya, diikuti oleh tetesan darah yang keluar dari kemaluannya. Apa yang baru saja terjadi?

Terkejut kerana luka-luka yang dialami teman mereka, mereka pun menyelidiki.

Ternyata mereka mendapat tamu tak diundang yang menampakkan dirinya.

Mereka menemukan seekor landak susu kecil yang bersembunyi di dekat bantal yang diduduki teman mereka!

Tercengang dengan penemuan aneh mereka, tiga orang dari tamu-tamu tersebut segera melaporkan masalah itu pada pengurus hotel.

Namun, yang membuat mereka kuatir, pengurus hotel menolak untuk mengakui komplen dari mereka dan tidak mahu mengakui bahwa ada landak susu di dalam kamar.

Perkara tersebut dengan cepat berubah menjadi pergaduhan dan polis pun dipanggil.

Ketika polis tiba dan menyelidiki penyebab pergaduhan itu, salah satu dari para tamu mengatakan pada polis, “Kami memberitahu pengurus kalau ada landak susu di kamar kami tapi ia tak mengakuinya.”

Barangkali karena lebih bingung oleh alasan tersebut, polis terus menyiasat dan benar saja, mereka menemui seekor landak susu kecil duduk dengan tenang di tempat kejadian.

Landak itu juga terlihat agak berdarah! Namun, sang pengurus tetap tidak mau mengaku bahwa mereka salah karena ia mengatakan kalau para tamu telah memeriksa kamar pagi itu tapi tidak ada masalah.

Istri pemilik hotel juga mengatakan kalau para petugas kebersihan mereka telah membersihkan kamar setiap hari secara keseluruhan jadi mereka tidak tahu kemungkinan penyebab landak susu itu bisa ada di dalam bantal.

Polis juga telah memastikan bahwa mereka masih menyiasat alasannya.

Walaupun begitu, mungkinkah ada seseorang yang mau saja membawa pulang makhluk mungil itu sebagai haiwan peliharaan?

Surah Ini Jika Dibaca Pada Air Kemudian Diminum, InsyaAllah Akan Hilang Dukacitanya Dan Terpelihara Dari Terkejut . Jika Dilakukan 7 Hari Berturut-turut, Insya Allah Akan Kuat Daya Ingatannya !

Biasanya kita mendengar ayat ini dibacakan serta diamalkan akan melapangkan jiwa yang lara, menjinakkan anak yang degil dan nakal dan turut menerangkan hati sesiapa sahaja untuk memudahkan menerima setiap pelajaran yang dipelajari.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani

Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: Dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayat petunjuk?)
Dan Kami telah meringankan daripadamu: Bebanmu (menyiarkan Islam);
Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)? Dan Kami telah meninggikan bagimu: Sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?

Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).

Rupa-rupanya sangatlah luas fadhilatnya, terutama kepada kaum ibu yang mudah penat dan letih kerana membuat berbagai jenis kerja rumah tanpa henti. Semakin usia meningkat, berbagai jenis penyakit yang akan hinggap dan biasanya adalah sakit di bahagian pinggang yang menyebabkan aktiviti harian terbantut kerana menanggung kesakitan.

Jadi, sebagai cara untuk menghindari diri dari sakit pinggang atau untuk menyembuhkannya., dengan diiringi doa serta izin Allah SWT. Insha Allah, penyakit tersebut akan sembuh dengan serta merta jika dikehendaki-Nya.

Caranya adalah dengan membaca ayat ketiga dari Surah Al Insyirah sambil menampung tanggan seperti berdoa dan ulanginya sebanyak tiga kali. Tiup pada tangan tadi dan tepuk pada pinggang dan punggung sambil berdoa kepada Allah SWT supaya dilindungi atau disembukan sakit pinggang yang dialami itu.

Tapi mama tepuk semua bahagian, habis kepala lutut, buku lali, tapak kaki dan nak dikatakan seluruh badan mama tepukkan. Minta Allah SWT jauhkan sebarang penyakit yang akan melemahkan kesihatan badan.

Alhamdulillah dengan izin Allah SWT ringan rasa badan terutama ketika bangun pagi. Sebelum ini kalau nak bangun mama terpaksa buat kuda kuda dulu baru boleh bangun dengan berat badan sebegini, kusss semangat nak angkat badan.

Manakala ayat ke 4 dari surah Al Insyirah pula, untuk menyerikan wajah para isteri apabila dipandang suami. Caranya dengan membaca ayat ke 4 sebanyak 7 kali, tiup pada tapak tangan dan sapu ke muka dengan doa kepada Allah SWT supaya suami pandang kita cantik jer tapi tak tanya hubby lawa ke muka mama ni, malu wehh. Jadi cukuplah dia sentiasa senyum dan beri kasih sayang.
Wallahualam.

Mama dapat info ini dari Tanyalah Ustaz TV9, masa itu Ustaz Muhammad Hanafiah Abdul Malek membentangkan isu tentang Wanita Dominan.

Kat bawah ni adalah fadilat surah Al Insyirah yang mama dapat melalui copy and paste untuk dikongsi dan menjadi koleksi peribadi.

Fadhilat dan Kelebihan Surah Al Insyirah. Antaranya:

1. Mempermudah segala urusan dan murah rezeki. Amalkan membacanya 7 kali selepas solat fardhu.

2. Apabila ada sesuatu hajat yang penting, kerjakan solat sunat Hajat atau Tahajjud di tengah malam, dan baca surah ini 103 kali atau lebih banyak menurut kemampuan. Insya Allah hajatnya akan tercapai.

3. Amalkan membaca surah ini, Insya Allah terjauh dari wabak penyakit panas dan penyakit berjangkit.

4. Untuk mengubati orang yang disengat serangga, baca surah ini kemudian tiupkan kepada pesakit, insya Allah akan sembuh.

5. Barangsiapa mengamalkan surah ini, nescaya dadanya yang sempit akan dilapangkan Allah SWT.

Caranya:

Dibaca dengan meletakkan tapak tangan kanan di dada sebelah kiri dan ditekan. Kemudian dibaca surah Al-Insyirah 3 kali dan mohonlah supaya dilapangkan dada.

1. Tuliskan surah ini pada kertas, kemudian direndam dalam air dan diminumkan airnya kepada seseorang untuk mendorongkannya supaya bertaubat dengan sesungguhnya. Elok juga di baca Asma’al Husna “AL-TAWWAB” sebanyak 300 kali selepas solat Dhuha.

2. Doa untuk menghalang anak-anak bergaduh, bacalah Al Fatihah dan selawat diikuti dengan surah Al-Insyirah sebanyak 7 kali kemudian bacakan Ayat 200 dari surah Ali Imran serta doa berikut :

“Allahumma allif baina qulubihim wa ashlih zata bainihim”.

Selepas itu, dihembus ke dalam air untuk diberi minum kepada anak-anak. Boleh juga dibaca dan dihembus ke ubun-ubun anak anda pada setiap malam.

3. Surah ini jika dibaca pada air sebanyak 111 kali, dapat menyembuhkan penyakit batu karang. Air ini dapat menghancurkan batu kerikil tersebut.

4. Jika diamalkan surah ini sebanyak 200 kali setiap terbit matahari, insya Allah akan dibukakan kepadanya perkara-perkara yang ajaib.

5. Surah ini jika dibaca pada air kemudian diminum, insyaAllah akan hilang dukacitanya dan terpelihara dari terkejut . Jika dilakukan 7 hari berturut-turut, insya Allah akan kuat daya ingatannya.

Kelebihan Surah Al-Insyirah
Nabi Muhammad SAW bersabda : “Barangsiapa membaca surah Alam Nasyrah, seperti ia mendatangi aku dan aku mengambil kesempatan maka menjadi suatu kelapangan daripadaku.”

Barangsiapa membiasakan membaca surah Alam Nasyrah selesai mengerjakan solat fardhu, nescaya Allah permudahkan urusannya serta dimudahkan segala keperluannya dan dimudahkan rezekinya.
Sesiapa yang membacanya nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan rajin dalam mengerjakan ibadat.

Barangsiapa membaca Alam Nasyrah sembilan kali sesudah solat fardhu nescaya Allah akan menjauhkan daripada kesempitan hidup dan dimudahkan rezeki dalam segala urusan.
Semoga bermanfaat kepada mereka yang memerlukan.
Sumber : https://mediamaklumat.com