7 Produk Pada Asalnya Dicipta Untuk Tujuan Lain

Setiap kesukaran dan masalah yang dihadapi sebenarnya adalah pemangkin bagi penghasilan dan penciptaan produk-produk yang ada. Ada ciptaan yang terhasil dengan tidak sengaja dan ada juga ciptaan pelik yang tak masuk akal.

Namun, terdapat banyak produk di dunia ini dihasilkan dengan tujuan yang lain pada asalnya, tetapi akhirnya digunakan untuk tujuan yang lebih sesuai, yang mana digunakan oleh kita sekarang ini.

Berikut 7 produk popular yang pada asalnya dicipta untuk tujuan lain :

1. Listerine

135 tahun dahulu, Listerine dicipta dan digunakan pada mulanya sebagai antiseptik pembedahan serta untuk merawat Gonore (kencing bernanah). Namun, pada tahun 1888, sebuah artikel telah mencadangkan agar ia digunakan untuk kaki yang berpeluh dan berkerak di antara jari-jari. Kemudian, pada abad seterusnya, ia dipasarkan sebagai bahan tambahan dalam rokok yang menyegarkan, penawar selesema dan juga rawatan kelemumur.

Namun, pada tahun 1920, cecair yang sangat hebat dalam membunuh kuman ini telah digunakan sebagai penawar bagi bau mulut, yang telah memberikan pulangan yang sangat lumayan.

2. Tisu Kleenex

 

Ketika tuala wanita baru diperkenalkan, produk ini tidak mendapat sambutan kerana orang ramai masih tidak biasa dengan produk itu. Namun, syarikat Kimberly-Clark telah menjumpai kegunaan lain bagi kapas mereka. Saintis mereka telah menghasilkan tisu yang sangat nipis yang mana kita guna hari ini, tetapi belum digunakan untuk tujuan seperti mana kita gunakan sekarang.

Ketika itu, wanita menggunakan krim muka yang dipanggil “cold cream” untuk menanggalkan solekan pada muka, dan kebanyakan daripada mereka menggunakan tuala bagi tujuan ini. Pada tahun 1925, produk yang diberi nama Kleenex iaitu gabungan antara “clean” dan Kotex, telah diiklankan buat kali pertama dengan slogan “Rahsia baru menjaga kulit cantik seperti yang digunakan oleh bintang filem terkenal”.

Namun, beberapa tahun selepas itu, saintis di syarikat tersebut telah meyakinkan syarikat untuk menjualnya sebagai sapu tangan pakai buang untuk membuang hingus, selepas saintis itu sendiri menggunakannya sebagai sapu tangan ketika beliau demam.

3. Coca-cola

Pasti anda tak sangka bahawa minuman ringan terkenal, iaitu Coca-cola dicipta untuk tujuan yang lain pada asalnya. Asalnya, Coca-cola dicipta sebagai alternatif kepada ketagihan morfin, merawat sakit kepala dan meredakan kebimbangan. John Pemberton, orang yang mencipta Coca-cola, juga merupakan seorang ahli farmasi telah mengalami luka teruk pada dadanya ketika Pertempuran Columbus pada 1865. Untuk mengurangkan rasa sakit, John mengambil morfin dan menjadi ketagih.

Beliau kemudian melakukan eksprimen terhadap ubat tahan sakit bagi mencari penawar kepada ketagihannya. Selepas eksperimen pertama tidak berhasil, beliau kemudiannya menggunakan koka dan wain koka, lalu menghasilkan resepi yang mengandungi ekstrak kacang kola dan damiana. Ia diberi nama “Pemberton’s French Wine Coca”. 2 dekad selepas itu barulah resepi ini diubahsuai dengan ditambah pemanis dan dikarbonatkan lalu dipasarkan, dengan jenama Coca-cola yang anda minum sekarang.

 

4. Tuala wanita Kotex

Asyik pakai buang sajakan? Tetapi tahukan anda kawan baik wanita dewasa ini dicipta oleh syarikat Kimberly-Clark ketika Perang Dunia Pertama. Pada mulanya, mereka menghasilkan kapas daripada bahan yang sangat baru ketika itu, Cellucottong, bertujuan untuk membalut luka. Namun, jururawat Red Cross menyedari bahawa bahan tersebut menyerap dengan baik dan boleh memberi manfaat kepada kebersihan diri.

Tamatnya perang tersebut, permintaan untuk kapas pembalut luka ini menjunam dengan teruk namun mereka telah berjaya menemukan pasaran baru untuk tuala wanita. Produk yang baru dicipta itu diberikan nama Kotex, singkatan kepada “cotton texture”.

5. Bubble wrap

Pada mulanya, dua orang jurutera daripada New Jersey telah mencipta bubble wrap pada tahun 1957, dan mereka ingin menjual ciptaan ini untuk digunakan sebagai wallpaper dinding. Namun, idea itu tetap gagal dengan teruknya.

Kemudian mereka mendapat idea yang seakan-akan boleh membawa kejayaan dengan menggunakannya sebagai penebat untuk rumah hijau. Namun, mereka tiba-tiba mendapat idea lain iaitu ingin menjualnya kepada syarikat IBM sebagai bahan pembungkusan barang seperti komputer dan sebagainya. Kali ini, idea mereka berjaya dan menamakan syarikat mereka Sealed Air Corporation.

6. WD-40

Pada tahun 1953, pengasas Rocket Chemical Company, Dr. Norm Larsen cuba untuk mengasilkan cecair yang mampu untuk menghalang pengaratan berlaku pada peluru berpandu. Ketika itu sedang berlakunya Perang Dingin dan kerajaan Amerika Syarikat berasakan senjata mereka tidak berfungsi dengan baik.

Selepas berpuluh kali mencari resepi menghasilkan cecair itu, akhirnya Dr. Norm berjaya dengan cubaan resepi ke-40. WD-40 mendapat namanya daripada fungsi yang mereka ingin kan iaitu Water Dispersement, dan angka 40 bermaksud resepi ke-40.

Namun hari ini, kebanyakan pengguna membeli WD-40 ini untuk disembur pada rantai basikal, nat skru, dan juga engsel pintu. Jarang orang awam sekarang beli untuk sembur pada peluru berpandu.

7. Viagra

Sekumpulan saintis yang bekerja di makmal syarikat Pfizer di Kent, England cuba untuk menghasilkan ubat yang dikenali sebagai Sildenafil. Ia bertujuan untuk merawat Angina (rasa nyeri di dada), kesakitan atau ketidakselesaan pada dada akibat jantung tidak mendapat oksigen yang cukup.

Kemudiannya, satu ujian klinik dilakukan di Swansea yang telah mendapati bahawa ubat yang dihasilkan ini tidak memberikan apa-apa kesan kepada jantung mahupun Angina. Namun, mereka mendapati ubat ini memberikan kesan sampingan kepada organ lain.

Setelah berbincang dengan bahagian pemasaran, syarikat ini kemudiannya mengeluarkan dan memasarkan produk yang diberi nama Viagra, dan dijual di serata dunia. Ubat ini mendapat pulangan jualan yang tertinggi pada tahun 2008 di mana nilai jualan mencecah RM8.56 billion. Namun, paten ubat ini telah luput dan banyak syarikat telah meniru dan menjual produk mereka.

Selain beberapa produk di atas, ada banyak lagi produk masa kini yang lazim digunakan, sebenarnya dicipta oleh perusahaan pembuatnya untuk kegunaan lain. Namun, para penguji produk kemudiannya menambahi gagasan awal penciptaan produk sehingga menjadi produk yang sekarang banyak beredar di pasaran.

Separuh Gaji Untuk Famili – Thanabalan

Seremban: “Setiap kali menjelang Deepavali, saya akan memberikan wang kepada ahli keluarga untuk membeli kelengkapan. Ia rutin biasa bagi membantu tugas bapa sebagai ketua keluarga,” kata pemain bola sepak kebangsaan, N Thanabalan, 22, yang berkongsi persiapannya meraikan Deepavali esok.

Penyerang pasukan Felcra FC itu berkata, sambutan Deepavali pada tahun ini sama seperti tahun sebelumnya apabila dia meraikannya bersama keluarga di Taman Seremban Jaya, di sini.

“Sejak bapa (S Nadarajah, 56) terbabit kemalangan pada 2013, saya memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Berbekalkan pendapatan sebagai pemain bola sepak, wang itu digunakan untuk menggembirakan mereka,” katanya.

Thanabalan berkata, dia membelikan pakaian baru buat bapa, ibunya V Thiru Sundari, 52, serta dua adik, Kheeteeswaran, 19, dan Keerthikaa, 13.

“Untuk diri sendiri, saya tidak kisah jika tiada pakaian baru, tetapi untuk keluarga mereka perlu berseronok. Saya juga akan memastikan semua keperluan dapur dan barangan lain mencukupi,” katanya.

Menurutnya, setiap sebulan separuh daripada gajinya diperuntukkan untuk keluarga bagi membalas jasa orang tuanya.

“Saya meraikan Deepavali dalam keadaan sederhana dan hanya membelanjakan RM2,000 bagi tujuan itu. Sedikit kelainan, mungkin saya mula dikenali selepas menjaringkan gol ketika menyertai Sukan SEA 2017 pada Ogos lalu,” katanya.

Thanabalan mengakui sebaik temasya sukan itu berakhir, popularitinya meningkat dan ramai peminat mahu merakam gambar bersamanya.

“Perubahan itu satu kejutan baru buat saya baik dalam kehidupan mahupun di persada arena bola sepak,” katanya.

Sumber : hmetro

[Gambar & Video] Comel Wajah Anak Amar Dan Amyra. Tahniahh!!!

Pasti semua sudah sedia maklum bahawa Amyra Rosli baru sahaja selamat melahirkan bayi sulungnya Ahad lalu.
Terbaru menerusi satu akaun Instagram @aamyraroslisupporters, pemilik akaun ini telah berkongsi gambar wajah anak Amyra dan Amar.

“Alolo comelnya baby boy princess kita… cute sangat2 @amyramarjr
#amyramarjr #aamyrarosli #amarbaharin
#aamyraroslisupporterssg,” tulis kapsyen di perkongsian gambar tersebut.

Mari kita lihat wajah anak Amyra dan Amar yang dikongsikan oleh pemilik akaun ini.

Tidak dapat dinafikan wajah comel yang dimiliki oleh putera kecil ini memang saling tidak tumpah mengikut wajah cantik dan kacak daripada kedua ibu bapanya.
Rata-rata daripada pengikut akaun ini juga turut melahirkan rasa teruja dan memuji kecomelan anak pasangan suami isteri ini.



Mawarnisaleh: Comelnya anak abg @amarbaharin dan @aamyrarosli..moga jadi anak yang baik untuk ibu ayah..
fifin_1011: Ala comel e smge jd ank yg soleh.
wan_norra: Tqqqqq… Muka daddy sangat ni. Comei
Terdahulu, Amyra telah selamat melahirkan puteranya ini kira-kira pukul 12.07 tengah hari di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur.
Sehingga kini, nama bayi comel ini masih belum diberitahu oleh Amar dan Amyra dan mereka hanya mahu bayi mereka dikenali dengan panggilan Amyramarjr.
Semoga cahaya mata sulung pasangan ini membesar dengan sihat dan menjadi anak yang soleh buat ibu dan bapanya.

video credit to: #hlive

15 Oktober Tarikh Hari Lahir Anak Sulung Amar Baharin Dan Amyra Rosli. Tahniah!

Tahniah buat pasangan romantis kesayangan peminat, Amar Baharin dan juga Amyra Rosli kerana telah selamat menyambut cahaya mata sulung pada hari ini, 15 Oktober 2017. Perkara itu dikongsikan mereka di laman sosial.

Melalui gambar jari bayi yang dikongsikan, peminat tidak henti-henti mengucapkan tahniah di atas kehadiran insan terbaru di dalam keluarga kecil ini selain turut mendoakan agar segala urusan pasangan ini sentiasa dipermudahkan.

Walaupun dalam muatnaik gambar di akaun Instagram tidak menyatakan jantina bayi, Amyra sebelum ini melalui BH Online telah berkongsikan perkara tersebut dengan menyatakan bahawa bayi yang bakal dilahirkan itu adalah lelaki.

Apa pun, semoga kehadiran cahaya mata sulung ini akan membuatkan kehidupan pasangan ini akan semakin meriah dan dilimpahkan rezeki.

Sumber : rotikaya

Wow!! Anda Pasti Terkejut Melihat 10 Buah Rumah Terbesar Di Dunia..Mewah Habis!!

Jika anda mempunyai duit yang banyak, sudah tentu anda akan membelanjakannya dengan membeli rumah yang selesa untuk anda tinggal bukan?

Memang tidak dinafikan ia adalah sifat semulajadi manusia apabila ramai orang menyamakan keselesaan dengan saiz. Disebabkan itulah, tidak hairan jika sebuah rumah moden yang besar yang dianggap terlalu menonjol walaupun kekurangan integriti seni bina ini menjadi pilihan dan terkenal dalam kalangan orang-orang kaya.

Apa yang bakal kita saksikan ini bukan sahaja tentang kekayaan. Ianya berkaitan dengan lebihan duit yang mereka miliki sehingga ada yang sanggup menghabiskan duit yang banyak untuk memiliki mahligai mewah ini. Jom kita lihat 10 rumah mewah yang dimiliki oleh usahawan dan selebriti terkaya di dunia.

10. Hala Ranch, Aspen, Colorado

Saiz: 56,000 kaki persegi. (ia lebih besar daripada ‘White House’!)

Harga: 135 juta dollar = RM 577,327,500.00

Pemilik: John Paulson seorang pengurus dana lindung nilai.

Sejarah pembinaan:

  • Rumah ini telah dibina pada tahun 1991 oleh Putera Bandar bin Sultan semasa beliau berkhidmat sebagai duta Amerika Syarikat.
  • Putera Bandar hanya menziarahi rumah ini sebanyak 3 kali setahun.
  • Rumah ini kemudiannya dijual kepada John Paulson pada tahun 2005.

Ciri-ciri:

  • 15 bilik tidur
  • 27 bilik mandi
  • Kolam air
  • Taman arca
  • Kolam memancing
  • Tempat basuh kereta
  • Pam gas
  • Kedai mekanik
  • Kandang kuda berhaba
  • Gelanggang skuash
  • Laluan ski
  • Loji rawatan kumbahan

9. The Manor, Los Angeles, California

(Manor bermaksud sebuah rumah lama besar berserta pemilikan tanah.)

Saiz: 56, 500 kaki persegi.

Harga: 150 juta dolar = RM 641,475,000.00

Pemilik: Petra Ecclestone-Stunt, waris perempuan kepada jutawan Formula OneBernie Ecclestone.

Sejarah pembinaan:

  • Ini adalah manor yang terbesar di antara manor-manor yang lain
  • Dibina pada tahun 1988 oleh penghibur terkemuka Aaron Spelling dan isterinya Candy
  • Ia  terletak di Holmby Hills, California dengan kawasan kejiranan yang mewah hanya didiami oleh orang-orang terkaya dan terkenal
  • Manor ini kemudiannya di jual kepada waris perempuan jutawan Petra Ecclestone pada tahun 2011
  • Selepas 3 tahun dan lebih 20 juta dolar dihabiskan untuk proses pengubahsuaian, Ecclestone meletakkan manor ini dalam pasaran dengan harga 150 juta dolar
  • Rumah ini tersenarai antara salah satu rumah yang paling mahal di pasaran dunia sekarang

Ciri-ciri:

  • 7 bilik tidur
  • 14 katil
  • 27 bilik mandi

8. Mainson de L’Amitie, Palm Beach, Florida

Saiz: 60,000 kaki persegi

Harga: 95 juta dolar = RM 406,267,500.00

Pemilik: Dmitry Rybolovlev iaitu seorang billionaire

Sejarah pembinaan:

  • Dibina pada tahun 1930.
  • Pernah didiami oleh ahli perniagaan terkaya termasuklah Donald Trump.
  • Trump menjual rumah ini selepas menduduki selama setahun kepada jutawan Rusia iaitu Dmitry Rybolovlev dengan harga 95 juta dolar
  • Pada tahun 2016, Rybolovlev terpaksa merobohkan rumah ini dan dibahagikan kepada beberapa plot rumah. Ini kerana, rumah lama ini berada dalam keadaan usang walaupun selepas beberapa kali menjalani proses pengubahsuaian

Ciri-ciri:

  • Dilengkapi dengan emas dan berlain disetiap sudut rumah
  • 18 bilik tidur
  • 22 bilik mandi
  • Galeri lukisan
  • Bilik media
  • Bilik tarian

7. Xanadu 2.0, Medina, Washington

Saiz: 66,000 kaki persegi

Harga: 123.54 juta dolar = RM528,318,810.00

Pemilik: Bill Gates

Sejarah pembinaan:

  • Dibina pada tahun 1988
  • Memakan masa selama 6 tahun untuk disiapkan
  • Menelan kos perbelanjaan sebanyak 63.2 juta dolar
  • Cukai harta tahunan hampir 1 juta dolar setahun

Ciri-ciri:

  • Mesra alam dan berteknologi tinggi
  • Mempunyai kawalan suhu panas bumi dan lantai yang berhaba
  • Perpustakaan seluas 2100 kaki persegi
  • Ruang makan seluas 1000 kaki persegi

6. Pensmore Mansion, Ozark Mountains of Highlandville, Missouri

Saiz: 72,000 kaki persegi

Harga: tidak dinyatakan

Pemilik: Steve Huff seorang pengusaha dan jurutera

Sejarah pembinaan:

  • Dibina pada tahun 2008 dan masih pembinaannya masih dijalankan
  • Rumah ini lengkap dengan teknologi canggih dan pemiliknya bercadang menggunakan rumahnya untuk membuktikan formula konkrit syarikatnya berhasil

Ciri-ciri:

  • Dibina dengan menggunakan bahan yang tahan bencana alam seperti gempa bumi, puting beliung
  • Ia juga dibina dengan menggunakan bahan yang tahan perbuatan khianat manusia seperti api, bom
  • Terdapat 13 bilik tidur, 14 bilik mandi, 5 bilik tidur yang dilengkapi dengan ruang dapur.

5. La Reverie, Palm Beach, Florida

Saiz: 84,626 kaki persegi

Harga: tidak dinyatakan

Pemilik: Sydell Miller, pengasas syarikat produk rambut, Matrix Essentials

Sejarah pembinaan:

  • Sydell Miller telah membeli tapak rumah ini pada tahun 1995 dengan harga 4.9 juta dolar
  • Dibina pada tahun 2001 oleh arkitek bernama Jeffery W.Smith
  • Direkodkan bahawa Miller telah membelanjakan 40 juta dolar untuk membinanya dan kini bernilai hampir 61.5 juta dolar

Ciri-ciri:

  • Gelanggang tenis
  • Kolam renang
  • Dijadikan tapak melakukan kerja-kerja amal dan konsert

4. Versaillesm Windemere, Florida

Saiz: 90,000 kaki persegi

Harga: tidak dinyatakan

Pemilik: David Siegel CEO Westgate Resorts dan isterinya Jacqueline Siegel

Sejarah pembinaan:

  • Terletak di Orange County, Florida dan masih dalam pembinaan
  • Dijangka siap pada hujung tahun 2017
  • Pemilik rumah telah melabur sebanyak 50 juta dolar untuk kos pembinaannya

Ciri-ciri:

  • 2 panggung wayang
  • 8,000 kaki persegi bilik utama
  • 30 bilik mandi
  • 15 bilik tidur
  • 11 dapur
  • 6 kolam
  • 30 garaj kereta bawah tanah

 3. Fairfield Pond, Hamptons

Saiz: 110,000 kaki persegi

Harga: 170 juta dolar = RM 727,005,000.00

Pemilik: Ira Rennert, pelabor Amerika

Sejarah pembinaan:

  • Dinamakan Fairfiled Pond oleh pemiliknya sendiri
  • Siap dibina pada tahun 2003

Ciri-ciri:

  • 29 bilik tidur
  • 39 bilik mandi
  • Sebuah ruang makan rasmi
  • 2 gelanggang skuash
  • 2 gelanggang tenis
  • Lorong bowling

2. Antilla, Mumbai, India

Saiz: 400,000 kaki persegi

Harga: 2 billion dolar = RM 8,553,000,000.00

Pemilik: Mukesh Ambani, antara 5 orang terkaya dunia

Sejarah pembinaan:

  • Bangunan pencakar langit peribadi milik Mukesh Ambani ini menelan kos awal pembinaan dan kos untuk mengekalkannya sebanyak nilai bersih 30 bilion
  • Direka oleh arkitek bernama Perkins dan Will
  • Dibina oleh syarikat pembinaan milik Australia Leighton Holdings

Ciri-ciri:

  • 27 tingkat
  • Dibina dengan bahan tahan gempa bumi pada 8 skali richter
  • 6 tapak parkir kereta
  • 9 tangga bergerak
  • Kolam mandi
  • Studio yoga
  • Bilik ais
  • Panggung wayang
  • Ruang tarian dengan lampu Kristal

1. Istana Nurul Iman, Brunei

Saiz: 2.15 juta kaki persegi

Harga: 1.4 bilion = RM 5,988,430,000.00

Pemilik: Hassanal Bolkiah iaitu Sultan Brunei

Sejarah pembinaan:

  • Kos pembinaan menelan belanja hampir 1 bilion
  • Dibina dalam masa 2 tahun dan siap dibina selepas Brunei bebas dari penjajahan British pada tahun 1984
  • Pereka luaran ialah Leornardo V.Locsin. Beliau cuba menggabungkan unsur keislaman Brunei dan struktur tradisional Melayu
  • Pereka dalaman ialah Khuan Chew yang juga bekerja dalam pembinaan Burj Al Arab di Dubai
  • Tingkap, pintu dan pemegang pintu direka dan dihiasi dengan jubin yang diperbuat daripada emas tulen

Ciri-ciri:

  • 1788 bilik
  • 257 bilik mandi
  • 5 kolam renang
  • 110 garaj kereta
  • 200 kandang kuda berhawa dingin
  • Sebuah masjid yang boleh dipenuhi 1,500 orang

Sumber:Era Baru

“HAMIL PUN NAK BAGITAHU MEDIA. MINTAK2 GUGUR LAGI” – KATA XALY PADA SITI NUHALIZA

 

Hamil Pun Nak Bagitahu Media. Mintak2 Gugur Lagi” – Kata Xaly Pada Siti Nuhaliza

Dalam dunia alam maya ni, sememangnya kita tak dapat menghalang mulut2 puaka dari mengeluarkan kata2 yang jijik terhadap orang lain.

Terbaru, pemilik akaun twitter @Xaly14 telah menarik perhatian netizen kerana mengeluarkan kata2 yang tidak sepatutnya sejurus Dato Siti Nurhaliza mengumumkan kehamilannya yang berusia 4 bulan.

Allahu, rezeki anak itu Allah yang bagi. Tak ada seorang pun wanita yang dah kahwin tak nak anak. Ramai mempersoalkan pemilik akaun twitter tersebut malah ada juga yang melemparkan makian terhadap beliau :

“Astaghfirullahal’adzim..istighfar la bnyk2 wahai insan..beringat sebelum terkena pd batang hidung sndiri..nauzubillah..xkn makbul pn doa kau yg xbaik ni..doa2 la moga apa yg kau ckp ni xbalik pd diri kau..Allah maha adil dan maha mengetahui segala yg ada dilangit & dibumi..”

“Ya Allah..bila dia bgtau tu mknanya dia nk la kita tlg doakn utk dia..ksian dia dh lama sgt mnanti..xkn xfham..doa yg baik2 sudah..jgn trlampau busuk hati sgt pada org..moga Allah ampunkn dosa kau..Allahu”

 

Sumber asal & kredit kepada: http://mykisahviral.com

10 Tempat Paling Menyeramkan Di Malaysia…..

Tahukah anda dimana tempat-tempat paling berhantu dan menyeramkan di Malaysia? Sebenarnya terdapat banyak kawasan yang boleh dikategorikan paling berhantu di Malaysia.

Mungkin kerana terlalu banyak kejadian-kejadian misteri dan pelik yang berlaku dikawasan tersebut sehingga menjadi lokasi yang paling menakutkan kepada orang ramai.

Berikut ini adalah beberapa tempat paling misteri dan berhantu di Malaysia:

1. Lebuhraya Karak, Pahang

Lebuhraya ini dibuka kepada orang awam sejak tahun 1977, menghubungkan KL dengan Karak dan telah dinaiktaraf daripada 4 lorong ke 6 lorong pada 1997.

Banyak kemalangan maut telah terjadi di lebuhraya ini dan salah satunya pada 1990, 17 orang telah mati dalam kemalangan melibatkan 10 kereta, kereta polis, lori dan sebuah bas.

Antara kisah yang popular adalah apabila sebuah kereta Volkswagen warna kuning tiba-tiba muncul di hadapan kereta kita. Jika kita potong, selepas itu akan kelihatan lagi kereta Volkswagen kuning tadi di hadapan. Potong lagi dan kita jumpa lagi kereta itu!

Apa yang menakutkan, bila diteliti tiada manusia di dalam kereta itu!

Satu lagi kisah berkenaan 4 orang hamba Allah dalam perjalanan dari Shah Alam ke Tanah Merah. Semasa melalui Bentong, tiba-tiba dua orang daripada mereka, Saifullah dan Hadi telah terdengar bunyi selepas terhempas di bahagian belakang kereta. Dua rakan lain Azizi dan Malik sedang tidur.

Selepas melihat cermin belakang, mereka tidak nampak apa-apa. Semasa memotong sebuah lori balak, pemandu lori itu menyalakan lampu besar berulang kali.

Beberapa kenderaan yang memintas kereta mereka turut menyalakan lampu tinggi dan membunyikan hon, mengejutkan rakan yang sedang tidur.

Memikirkan kemungkinan sesuatu berlaku terhadap keretanya, Saifullah ambil keputusan berhenti di bahu jalan untuk melihat-lihat jika ada yang tidak kena.

Semasa Hadi dan Saifullah membuka pintu kereta, Malik yang kebetulan memalingkan muka ke cermin belakang menjerit meminta perjalanan diteruskan sambil menepuk-nepuk belakang kerusi.

Malik mengalami ketakutan yang amat sangat setelah ternampak pontianak sedang berbaring di atas but kereta, dengan wajahnya menghadap mereka.

2. Bukit Putus, Negeri Sembilan

Jalan bengkak-bengkok seperti ular kena palu merupakan laluan paling seram pada waktu tengah malam di Malaysia. Bukit Putus pernah menjadi lokasi banyak kemalangan dan aktiviti jenayah, antaranya mayat dicampak ke dalam gaung.

Antara kisah seram yang berlaku di sini adalah pemandu yang terserempak dengan sekumpulan orang sedang mengusung keranda. Jika bernasib baik, anda akan ternampak wanita mendukung anak di tengah jalan.

3. Victoria Institution, Kuala Lumpur

Dibina pada 1893, sekolah ini adalah yang tertua di KL. Berikut adalah diantara kisah seram yang dikaitkan dengan Victoria Institution.

Kisah Satu

Ada satu bilik muzik yang terletak di bawah tanah. Untuk ke bilik ini perlu melalui terowong yang panjang. Seorang pelajar telah hilang di sini dan belum lagi ditemui sehingga hari ini.

Kisah Dua

Berdasarkan pengalaman seorang pengawal keselamatan. Suatau hari dia bertugas untuk shift malam. Seperti biasa dia membuat rondaan di sekitar sekolah.

Semasa melalui Pavilion (stor barangan sukan) dia terdengar bunyi orang sedang berkawad di padang.

Selepas itu pengawal tersebut telah mengambil cuti sakit kerana demam panas. Dia mendakwa telah ternampak sepasukan tentera Jepun sedang berkawad!

Kisah Tiga

Semasa pendudukan Jepun, sekolah ini telah dijadikan markas tentera. Tandas di Victoria Institution telah menjadi tempat memancung kepala tawanan perang.

Diceritakan, pernah seorang pelajar ternampak mayat tergantung di pintu tandas. Ada juga yang cerita telah melihat darah mengalir keluar dari dalam tandas.

Jangan terkejut disebalik banyak kisah mistik yang terjadi, Tandas 206 tersebut masih lagi digunakan!

Kisah Empat

Di Victoria Institution ada sebuah menara jam dengan tinggi kira-kira 30 meter. Ramai pelajar pernah ternampak “benda” duduk di atas menara jam itu pada waktu malam.

Kisah Lima

Kisah daripada pelajar-pelajar yang terlibat dengan kumpulan koir. Mereka selalu berlatih sehingga lewat malam di sekolah.

Suatu kisah yang berlaku pada 2005, seorang anggota koir telah hilang dan ditemui semula sedang tidur di atas tangki air.

Setelah ditanya, pelajar ini berkata dia telah terjumpa seorang wanita berjalan seorang diri di dalam kawasan sekolah. Atas dasar prihatin dia cuba bertanya pada wanita itu, namun kemudiannya tidak sedarkan diri dan tidak ingat apa-apa.

4. Penjara Pudu, Kuala Lumpur

Dibina pada zaman penjajahan British dan digunakan sebagai kem tahanan perang semasa penjajahan Jepun dan pernah menempatkan sehingga 2000 tahanan, termasuklah penjenayah terkenal Botak Chin, yang telah dihukum mati pada 1981.

Suara jeritan boleh didengar dari tempat hukuman dilakukan, walaupun ketika tiada orang di situ dan sesetengah tempat didalam penjara ini dikatakan lebih sejuk.

Penjara Pudu telah dirobohkan pada tahun 2009 untuk memberi laluan kepada pembangunan komersil.

Diharap bangunan baru yang sedang dalam pembinaan bebas daripada gangguan makhluk halus.

5. Dewan Sri Pinang, Pulau Pinang

Masyarakat Cina percaya di mana ada lampu yang menyala iaitu Yang, makan Yin iaitu bayang-bayang akan muncul bersama.

Namun begitu, sesetengah tempat sinaran Yang tidak masuk, makan kegelapan Yin akan menyelubungi dan antara tempat yang dikaitkan dengan unsur Yin adalah dewan.

Mengikut cerita yang agak popular tentang Dewan Sri Pinang, seorang penari telah dirasuk ketika membuat rehearsal.

Penari itu bergayut dan meminta penari lain untuk berdansa bersama sebelum menyuruh mereka semua melakukan penyembahan di sekitar dewan termasuklah kawasan sempit di bawah pentas.

Penari seakan berkhayal dan tubuhnya seperti dikawal kuasa ghaib. Kekasih wanita itu cuba untuk menyedarkannya.

Tiba-tiba wanita itu menjerit dengan kuat dan mengarahkan semua orang untuk tinggalkannya seorang diri di situ.

6. Highland Towers, Ampang

Seorang pemandu teksi telah mengambil penumpang wanita berpakaian putih di tepi jalan. Pada masa itu sudah pukul satu pagi.

Wanita itu meminta untuk dihantar ke Taman Hill View, Highland Towers dan pemandu teksi itu bersyukur kerana taman itu terletak dalam perjalanan ke rumahnya.

Dia terlupa yang penduduk telah diarahkan berpindah dan tempat itu telah pun dikosongkan.

Mereka tiba di Highland Towers. Pemandu teksi mengingatkan wanita itu supaya berhati-hati, kerana tempat itu keras.

Wanita itu membalas, ‘Saya tahu, tapi saya tetap ingin ke sana.’

Kenapa ingin masuk ke situ, tanya pemandu teksi. Wanita itu membalas, ‘Saya tertinggal tangan dan kaki.’

7. Sandakan Memorial Park

Taman yang dibina sempena mereka yang telah terkorban ketika peristiwa Perarakan Maut Sandakan.

Mengikut sejarah, dari Januari hingga Ogos 1945, lebih seribu tahanan warga Australia dan Britain telah dipaksa berarak dari Sandakan ke Ranau dalam perjalanan sepanjang 260 kilometer. 6 orang sahaja daripada jumlah itu yang hidup. Selebihnya mati.

Taman yang dibina itu adalah tempat bermulanya perarakan maut tersebut.

8. Bukit Hantu, Penang

Dengar namanya saja sudah menyeramkan. Juga dikenali sebagai Bukit Maung, NatGeo mengisytiharkan Bukit Hantu sebagai antara 10 tempat paling berhantu di Asia.

Pihak British telah membina sebuah kubu di puncak bukit ini untuk mempertahankan Pulau Pinang daripada serangan musuh, namun kubu ini jatuh ke tangan Jepun semasa Perang Dunia Kedua.

Seorang pegawai tentera Jepun telah melaksanakan seksaan dan hukuman pancung kepala kepada ramai mangsa.

Setelah mati, roh pegawai itu mengganggu penduduk setempat. Rohnya dikatakan menjadi penunggu di Bukit Hantu, yang kini telah menjadi muzium perang.

9. Tambun Inn, Ipoh

Hotel tiga tingkat ini terletak berhampiran tanah perkuburan cina. Pengunjung hotel ini melaporkan lampu dinyalakan dan dipadam sendiri.

Mereka mendengar bunyi pelik, seperti berbisik atau menjerit dan mereka tidak dapat memastikan dari mana datangnya bunyi itu.

Ada juga pengunjung yang tidur di bilik sendiri tetapi esoknya bangun di bilik lain.

Bukan pengunjung juga tidak terkecuali. Sesuatu dikatakan menumpang motosikal seorang lelaki ketika dia melewati kawasan itu. Dia merasakan motosikalnya terasa berat, seperti ada seseorang menumpang di belakang.

10. Hotel First World, Genting Highlands

Pusat peranginan dan Hotel First World ini dikatakan dihuni hantu-hantu mereka yang membunuh diri selepas kalah besar di kasino.

Kanak-kanak menangis dan tidak mahu pergi ke sesetengah kawasan dalam hotel. Pengunjung yang sihat walafiat tiba-tiba jatuh sakit tanpa sebab munasabah. Anda mungkin terhidu bau kemenyan, dipercayai adalah makanan untuk jin dan hantu.

Beberapa bilik daripada 6118 buah dikatakan keras dan pihak hotel tidak pernah menyewakan bilik-bilik ini, walaupun ketika bilik-bilik lain sudah habis ditempah.

Seluruh tingkat 21 dikatakan keras dan lif dikatakan sering tidak berhenti di tingkat itu tanpa sebab.

Menurut sumber yang dirahsiakan, ada 1 bilik yang tersorok di dalam kasino khas untuk golongan VVIP sahaja.

Sumber itu memaklumkan terdapat sekuntum bunga teratai emas yang misteri. Teratai ini ibarat tukang ramal kerana jika bunga ini mengembang, ramai kaki judi akan menang pada masa itu. Sebaliknya jika tidak kembang, kasino akan mendapat semua keuntungan.

Dalam bilik yang sama, ada sami-sami yang ditugaskan untuk menyekat makhluk halus yang dibawa penjudi, yang tujuannya untuk memberi kemenangan.

Sami-sami ini akan dapat tahu jika penjudi membawa belaan mereka dan belaan ini disekat di kawasan meletak kenderaan berhampiran selekoh ke Genting.

Wallahu a’lam.

6 Selebriti Mama yang ‘Cun Melecun’. No 6 Tu Paling Popular Sekarang ni!

Berstatus ibu bukannya alasan untuk menjaga keterampilan diri. Malah, kini dilihat penampilan selebriti yang bergelar ibu mengalahkan anak dara.

Maklumlah sebagai public figure haruslah sentiasa menjaga penampilan diri terutamanya ketika berdepan dengan peminat ataupun menghadiri majlis-majlis tertentu.

Jom MH Online kongsikan enam selebriti yang sentiasa dilihat sebagai ‘Hot Mama’ :

1.Rozita Che Wan

Ibu kepada tiga orang cahaya mata ini tetap nampak seperti seorang anak dara. Lebih-lebih lagi anaknya yang cukup bergaya layak seorang model. Manakan tidak, lihatlah ibunya antara selebriti jelita di Malaysia.

2.Wawa Zainal

Aktres berlesung pipit ini mempunyai dua cahaya mata. Walaupun Wawa Zainal bergelar ibu kepada dua orang anak, namun dia tetap tampil cantik. Malah, kedua anaknya mewarisi ketampanan bapanya dan kecantikan dirinya sendiri.

3. Hanis Zalikha

Ibu kepada Yusuf Iskandar ini sememangnya bijak bergaya. Melihat kemesraannya bersama suami juga membuat ramai yang cemburu. Anak lelaki tunggalnya juga mempunyai pengikutnya yang tersendiri dan pastinya setiap aksi dilakukannya begitu mencuit hati!

4.Scha Al-Yahya

Ibu muda ini sangat bijak bergaya walaupun di mana dia berada. Lihatlah anak kesayangannya, Lara Alana begitu comel dan bijak. Malah mengatasi populariti ibu dan ayahnya.

5. Syatilla Melvin

Baru sahaja bergelar ibu dan bekas model ini semakin sibuk menguruskan anak di rumah. Menjadi isteri kepada pelakon terkenal, pastinya anak tunggalnya juga menerima tempias yang sama. Syatilla baru sahaja menyambut kehadiran permata hati sulung mereka pada 9 Mei yang lalu, Syeriv Samheizy.

6.Joy Revfa

Rentetan cerita kontroversi membabitkan Joy Revfa dengan penyanyi, Hafiz Hamidun, namanya juga turut dilabel selebriti paling popular. Usahawan muda cantik ini mempunyai seorang cahaya mata hasil perkahwinan terdahulu.

 

7 FAKTA MENGAGUMKAN BANGUNAN BURJ KHALIFA, BANGUNAN TERTINGGI DI DUNIA

Bangunan tertinggi di dunia ini terletak di Dubai, Emiriah Arab Bersatu. Dubai sendiri adalah salah satu daripada tujuh emiriah dan bandar paling ramai penduduk di UAE, yang terletak di sepanjang pantai selatan Teluk Parsi di Semenanjung Arab.

Menara Burj Khalifa telah dirasmikan pada 4 Januari 2010, bangunan 160 tingkat itu dinobatkan sebagai salah satu bangunan buatan manusia tertinggi di dunia. Menara ini menjadi sangat terkenal kerana kehebatan seni bina yang sangat menarik.

Bagi mereka yang telah atau tidak pernah melawat Burj Khalifa, anda mesti tahu fakta yang menakjubkan tentang bangunan tertinggi di dunia. Anda akan kagum!

1. Menara ini mempunyai lif terpantas di dunia dengan kelajuan 60km sejam.

(Foto: youtube.com)
2. Jumlah lif yang terdapat di bangunan ini ialah 57 lif dan 3,000 tangga.

(Foto: youtube.com)
3. Burj Khalifa memecahkan rekod sebagai bangunan dengan jumlah tingkat paling banyak di dunia iaitu sebanyak 160 tingkat, mengalahkan Wills Tower dan World Trade Center yang pernah memegang rekod dengan bilangan tingkat sebanyak 110 tingkat.

(Foto: oobject.com)
5. Bangunan ini mempunyai ketinggian 829.8 meter yang menewaskan tinggi bangunan Empire State dua kali ganda dan tiga kali lebih tinggi daripada Menara Eiffel.

(Foto: burjkhalifa.ae)
6. Reka bentuk keseluruhan bangunan diinspirasikan dari bentuk bunga Hymenocallis dari Yunani.

(Foto: quora.com)
7. Tinggi bangunan Burj Khalifa dapat dilihat dari jarak 95 kilometer.

(Foto: segredosdeviagem.com.br)

Bergetar Tulang Rusuk !! 20 Wanita Yang Tercalon Dalam ‘100 Wanita Tercantik Di Dunia’.Dari Malaysia Pun Ada..

Siapa wanita paling cantik di dunia? Persoalan yang sangat umum, terutama untuk lelaki.

Disebabkan itu juga, pelbagai majalah dan laman web membuat sebuah senarai-senarai mengenai wanita di dunia ini yang mempunyai paras paling cantik. Selain fizikal dan kecantikkan, masih ada beberapa faktor lain dimabil berat seperti selebriti, keyakinan diri, kecerdasan, populariti, dan skil. Walaupun fakta umum cukup cantik.

Penilaian ke atas kombinasi keindahan luar dan dalaman diperlukan. Walaupun keindahan luar atau fizikal akan bertambah mengikut waktu, faktor lain tidak akan memakan masa dan akan membuat seseorang sentiasa cantik. Cantik datang dari jiwa dan hati.

Berikut ini senarai top 20 wanita tercantik di dunia:

1. Liza Soberano – Filipina

Pelakon dan model ini adalah kacukan Filipina-Amerika yang menjadi cover jenama terkenal dunia Maybelline. Tahun lepas, dia menduduki tempat kedua dalam majalah di Amerika.

2. Emma Watson – England

Emma Watson adalah seorang pelakon, model dan aktivis British yang berumur 27 tahun dilahirkan di Paris, Perancis.

3. Im Jin Ah – Korea

Im Jin Ah atau lebih dikenali sebagai Nana adalah ahli After School yang mempunyai tubuh yang mempesonakan, membuatkan imej seksi melekat padanya. Wajar jika Nana disebut sebagai Artis Korea Tercantik 2015. Malah, sebutan itu telah diraih Nana selama dua tahun berturut-turut.

4. Lupita Nyongo – Kenya

Peranan yang membuat namanya meningkat sehingga kini adalah Patsy on Three Years a Slave. Malah, peranan itu menjadikannya paling banyak disoalkan dalam wawancara oleh pelbagai media tempatan dan antarabangsa semasa berjalan di Red Carpet. Lupita juga memenangi pelbagai anugerah seperti Anugerah Akademi, dan juga memasuki halaman utama majalah Vogue.

5. Fahriye Evcen – Turki

Dia adalah salah seorang pelakon Turki paling cantik, menempah urutan ketiga dalam senarai majalah dunia. Wantia dilahirkan pada 4 Jun 1986 di Solingen, Jerman dapat mampu berbahasa Turki, Jerman, Inggeris, dan Sepanyol.

6. Alexandra Daddario – Amerika Syarikat

Wanita yang mempunyai mata paling cantik di dunia, Alexandra Daddario. Pelakon cantik ini mempunyai keturunan darah Itali, Ireland, Hungary, Jerman, dan England. Dilahirkan pada 16 Mac 1986 juga dikenali mempunyai badan yang sangat seksi.

7. Mozhdah Jamalzadah – Afghanistan

Mozhdah Jamalzadah adalah seorang gadis dari Afghanistan. Pada usia 5 tahun, ketika perang meletus di negaranya, dia dan keluarganya melarikan diri ke Kanada. Sekarang, wanita itu aktif sebagai penyampai dan aktivis televisyen. Di luar kesibukannya, Mozhdah Jamalzadah mengambil masa untuk menulis lagu. Dengan wajah yang menarik, Mozhdah Jamalzadah diiktiraf sebagai salah satu wanita Islam paling cantik di dunia.

8. Gal Gadot – Israel

Wanita tercantik dari Israel ini memang sangat luar biasa, selain menjadi seorang model, dia turut berperanan dalam filem. Filem The Fast and The Furious adalah salah satu filem yang menaikkan namanya hingga ke hari ini. Tawaran untuk berlakon dalam filem lain seperti Wonder Woman adalah bukti bahawa dia komited dalam lakonannya.

9. Noor Neelofa Mohd Noor – Malaysia

Buat rakyat Malaysia yang tidak mengenali dan rasa aneh dengan nama Neelofa atau nama sebenarnya Noor Neelofa Mohd Noor merupakan salah seorang selebriti terkenal di Malaysia. Selepas melihat wajahnya yang cantik, pastinya anda tidak akan dapat melupakan namanya.

10. Kiara Kabukuru – Uganda

Siapa kata wanita cantik semestinya putih dan rambut panjang? Wanita berkulit hitam ini dapat membuktikan bahawa dia boleh dicalonkan dalam 20 wanita cantik di dunia. Kabukuru dilahirkan pada 31 Julai 1975 di Kampala, Uganda dan telah menjadi model sejak berumur 16 tahun.

11. Kate Menson – Ghana

Model hitam manis ini menjadi model utama Ghana, dan telah menjadi model di Mercedes Pickup di Afrika Selatan

12. Jetsun Pema – Bhutan

Jetsun Pema, wanita cantik dengan hobi bermain bola keranjang ini dikenali sebagai isteri Raja Bhutan, Jigme Khesar Namgyle Wangchuck. Jetsun yang usianya lebih muda 10 tahun dari suaminya kerap menemani Raja Bhutan itu berkunjung ke pelbagai tempat dengan memakai busana tradisional khas negaranya. Inilah keindahan Jetsun Pema dalam pakaian tradisional yang khas di negara ini di rantau Asia Selatan.

13. Yaya DaCosta – Brazil

Yaya DaCosta adalah salah satu model dan pelakon yang cantik. Yaya telah memenangi beberapa anugerah filem Amerika untuk persembahannya yang luar biasa.

14. Priyanka Chopra – India

Pelakon India, penyanyi, dan dermawan, tiga perkara yang boleh menggambarkan Priyanka Chopra.

15. Pimchanok Luevisadpaibul

Pernahkah anda menonton ‘A Little Thing Little Called Love’? Pada masa itu Pim berperanan sebagai Nam yang merupakan gadis yang suka pada Shone di kelasnya dilakonkan oleh Maurer Mario. Luevisadpaibul sudah mendapat pelbagai anugerah dalam festival filem kerana filem ini.

16. Liu Yi Fei – China

Si cantik juga dikenali sebagai Crystal Liu yang lahir pada tarikh 25 Ogos 1987 yang mula masuk di dunia artis tahun 2005.

17.Samantha Harris – Australia

Samantha Harris adalah seorang wanita Orang Asli (Aborigine) yang cukup menonjol. Dia mahu melihat lebih ramai wanita peribumi asli disokong oleh industri fesyen Australia.

18. Raisa – Indonesia

Raisa Andriana adalah seorang penyanyi dan akaun Instagram @TCCandler Raisa yang mendapat lebih daripada 120K seperti lebih daripada beberapa selebriti wanita dunia seperti Emma Watson, Yoona SNSD, Gal Gadot dan banyak lagi.

19. Haku-Mongolia

Kecantikan wajah gadis Mongolia yang anggun menawan dan kajian sains juga membuktikan bahawa gadis Mongolia mempunyai seni menggoda mereka sendiri yang mengejutkan dunia.

20. Ratu Rania Al Abdullah – Kuwait

Bercakap tentang wanita Arab yang memiliki keindahan dalaman dan luaran, Ratu Rania mungkin menjadi tokoh yang sangat tepat. Peranannya sebagai wanita Jordan benar-benar sangat baik. Selain bijak dan cantik, Queen Rania juga ternyata adalah seorang yang menjunjung tinggi nilai kemanusiaan. Ini benar-benar cantik dan indah dari dalam dan luar.

Sumber:soyalemon.com